میزان 09, 1401 17:17 Asia/Kabul

مسوول اجرایی اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت بلخ افغانستان عقد قرارداد واردات مواد نفتی بین حکومت طالبان و روسیه را در کاهش قیمت این مواد در افغانستان موثر دانست.

احمد شکیب اکبری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در ولایت بلخ در شمال افغانستان اظهار داشت: روسیه از تولید کنندگان بزرگ مواد نفتی در آسیا است و در صورتی که قراردادهایی برای واردات مواد نفتی از روسیه به افغانستان عقد شود در کاهش قیمت این مواد تاثیرگذار خواهد بود.

وی در مورد چگونگی وضعیت تجارت و فعالیت شرکت ها در ولایت بلخ هم گفت: پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان به دلیل مسدود شدن دارایی های این کشور از سوی امریکا و فعال نبودن سیستم های بانکی مانند گذشته، تعدادی از شرکت ها مانند گذشته فعال نیستند اما با وجود این مشکلات و محدودیت ها در انتقال پول، تاجران در افغانستان به فعالیت خود ادامه داده اند که جای تقدیر دارد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: با وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین بسیاری از کشورهای اروپایی با کمبود مواد اولیه غذایی روبرو شدند اما با تلاش تاجران افغان مردم افغانستان با کمبود این مواد مواجه نشده اند.

به گفته اکبری در گذشته انتقال پول از افغانستان به هر کشوری با سهولت انجام می شد اما اکنون محدودیت در انتقال پول از مشکلات عمده تاجران افغانستانی است که انتظار می رود حکومت طالبان برای حل این مشکل اقدام جدی کند.

مسوول اجرایی اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت بلخ عنوان کرد: البته مسوولان طالبان و مقامات طالبان در ولایت بلخ از ابتدا حمایت خود را از تاجران ملی اعلام کرده اند و تعدادی از تاجران که کشور را ترک کرده بودند بازگشتند، واردات از کشورهای آسیای میانه هم مانند گذشته ادامه دارد، اخیرا هم یک دهلیز تجاری جدید بین چین و افغانستان ایجاد شده که سهولت های زیادی را برای تاجران افغانستانی فراهم می کند.

وی تصریح کرد: در گذشته واردات کالا از چین به افغانستان به ویژه به ولایت بلخ بیش از بیست روز طول می کشید اما از طریق این دهلیز این زمان به یازده روز کاهش پیدا کرده و کرایه بار هم کاهش یافته است که این به نفع تاجران و مردم افغانستان است.

 

کلیدواژه