میزان 14, 1401 12:37 Asia/Kabul
  • استقبال افغانستان از تصمیم ایران برای تمدید صادرات مواد سوختی
    استقبال افغانستان از تصمیم ایران برای تمدید صادرات مواد سوختی

وزارت صنعت و تجارت دولت طالبان از تصمیم ایران برای تمدید صادرات مواد سوختی به افغانستان استقبال کرد.

 وزارت صنعت و تجارت طالبان در بیانیه‌ای با استقبال از تصمیم ایران برای تمدید صادرات مواد سوختی به افغانستان اعلام کرد: صادرات مواد سوختی از خاک ایران به افغانستان تا چهار ماه دیگر تمدید شده است.

وزارت تجارت طالبان اعلام کرد: این وزارتخانه از همه ابزار‌های لازم در زمینه گشایش راه‌های وارداتی و جلوگیری از کمبود مواد سوختی و ضروری در این کشور تلاش می‌کند.

در ماه‌های اخیر نرخ مواد سوختی از جمله بنزین و گازوئیل در افغانستان به صورت بی سابقه افزایش یافته بود. دیروز هم مسئولان طالبان از ورود نخستین محموله مواد سوختی از روسیه به منطقه مرزی حیرتان در شمال افغانستان خبر دادند.

از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان در اگوست 2021 و با شروع دور تازه ای از سیاست های انقباضی ضد این کشور از سوی کشورهای غربی، اقتصاد افغانستان با چالش های بسیار بزرگی مواجه شد. دولت آمریکا در روزهای نخست حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، حدود ده میلیارد دلار از دارایی های ارزی بانک مرکزی افغانستان در خارج از این کشور را بلوکه کرد.

همزمان عدم تمایل جامعه جهانی به موضوع شناسایی رسمی حاکمیت طالبان و همچنین کاهش چشمگیر کمک های بین المللی به افغانستان موجب شد تا نشانه های از فروپاشی در اقتصاد  این کشور پدیدار شود.

در گزارش اخیر گروه بین‌المللی بحران آمده است؛

اقدام جامعه جهانی به قطع کمک‌ها و مسدود‌سازی دارایی‌های دولتی در پی سلطه طالبان بر افغانستان، دولت این کشور را تا آستانه فروپاشی پیش برده است. حقوق کارمندان دولت پرداخت نمی‌شود، خدمات اولیه ارائه نمی‌شود، بخش مالی فلج و اقتصاد آزاد در حال سقوط است.

افزایش بی سابقه تورم و قیمت مواد غذایی از یکسو و کاهش شدید ارزش پول ملی در افغانستان، اوضاع را به گونه ای پیچیده کرد که سازمان های بشر دوستانه و برخی نهادهای بین المللی درباره بروز بحران انسانی و قحطی و گرسنگی میلیون ها نفر در این کشور هشدار دادند.

"کانی ویگناراجا "مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در آسیا و اقیانوس آرام می گوید؛

 «پیش از آنکه طالبان در اوت 2021، قدرت را به دست بگیرد، اقتصاد افغانستان از پیش با تولید ناخالص داخلی حدود 20 میلیارد دلار، بسیار کوچک بود، اما ظرف یک سال تقریبا پنج میلیارد دلار از دست داد».

سیاست آمریکا و اروپا در مسدود کردن دارایی های افغانستان و همچنین کاهش کمک های بین المللی برخلاف ادعای آنان،بیشترین آسیب را به مردم این کشور وارد کرد.

در چنین شرایطی اما جمهوری اسلامی ایران در بیش از یکسال گذشته، همانند سیاست خود از چند دهه گذشته تاکنون، حمایت و مساعدت به مردم افغانستان را تشدید کرد، به گونه ای از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان تاکنون؛ دهها محموله کمک مواد غذایی، دارویی و بهداشتی به ولایات مختلف این کشور ارسال کرده است.

در همین راستا، ایران براساس سیاست کمک به اقتصاد و مردم افغانستان، صادرات مواد سوختی به این کشور را نیز همچنان در دستور کار دارد و تهران  تلاش می کند برغم سیاست های خصمانه آمریکا و اروپا علیه مردم افغانستان، نیازهای سوختی آنان را تامین کند.

برنامه ایران براتی تمدید چهارماهه مواد سوختی به افغانستان در شرایطی که فصل سرما و برودت هوا در پیش روی مردم این کشور است، می تواند نقطه ای اطمینان بخش برای دولت طالبان و مردم افغانستان باشد، در شرایطی که غربی ها کمک های بشر دوستانه به افغانستان را مسائل سیاسی گره زده اند.                

استقبال افغانستان از تصمیم ایران برای تمدید ترانزیت مواد سوختی       

کلیدواژه