میزان 27, 1401 14:02 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: امریکایی ها و اروپایی ها حداقل طی دو دهه گذشته جنگ های نیابتی را در افغانستان پیش برده و اهداف خود را از این طریق دنبال کرده اند.

داکتر محمد هاشم عصمت اللهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اتهاماتی که رئیس جمهوری روسیه به امریکا و انگلیس وارد کرده مبنی بر اینکه از مخالفان دولت طالبان حمایت می کنند، گفت: طی بیست سال گذشته جنگ نیابتی همواره در تحولات افغانستان نقش داشته، امریکایی ها پس از شکست از جمهوری اسلامی ایران استراتژی جنگ نیابتی را در دستور کار خود قرار دادند، سلفی ها را از حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی به افغانستان اعزام کردند و در دوره جهاد افغانستان هم امریکایی ها و اروپایی ها جنگ نیابتی را در این کشور سازماندهی کردند.

وی افزود: زمانی که مذاکرات صلح با طالبان را در قطر آغاز کردند، از یک طرف به طالبان وعده انتقال قدرت دادند و از طرف دیگر داعش خراسان را در کنار آنان سازماندهی کردند،امریکایی ها استراتژی مهار دوگانه و چند گانه را پیش می برند،خلاف وعده های خود چندان به طالبان کمک نکردند و اکنون در قالب همان جنگ نیابتی به مخالفین طالبان کمک می کنند.

مشاور سابق حامد کرزی رئیس جمهوری اسبق افغانستان عنوان کرد: امریکا و انگلیس نه تنها داعش خراسان را در برابر طالبان حمایت می کنند بلکه به نیروهایی هم که تحت عنوان مقاومت در برابر طالبان سازماندهی می شوند، کمک می کنند. آنان حتی بحث تجزیه افغانستان را در دستور کار خود دارند و وعده های خودمختاری به اقوام مختلف افغانستان می دهند، با توجه به این مسایل اظهارات رئیس جمهوری روسیه در مورد حمایت غربی ها از مخالفان طالبان هم درست است. آنان می خواهند آتش ناامنی ها را در افغانستان بیشتر کنند تا به اهداف شوم خود دست پیدا کنند.

عصمت اللهی با اشاره به اظهارات کاردار سفارت انگلیس در کابل مبنی بر رد اتهامات رئیس جمهوری روسیه و تاکید به اینکه کشورش به ترویج ثبات، حقوق بشر و حکومت داری خوب از جمله از طریق تعامل با طالبان ادامه می دهد، عنوان کرد: انگلیسی ها وعده هایی هم به حامد کرزی و محمد اشرف غنی دادند اما خلاف وعده های خود عمل کردند، بنابراین طالبان نباید فریب آن ها را بخورند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: به وعده هایی که آلمان در نشست بن و انگلیس در نشست لندن دادند و در نشست توکیو وعده کمک به حکومت داری را به کرزی و اشرف غنی دادند عمل نشد، دولتی بی ثبات در افغانستان روی کار بود و غربی ها استراتژی ناامنی را در این کشور دنبال کردند، اکنون هم وعده هایی به طالبان می دهند که به آن عمل نخواهند کرد. حکومت داری خوب در افغانستان و ثبات سیاسی این کشور از ابتدا در دستور کار غربی ها قرار نداشته بلکه ناامنی و بی ثباتی افغانستان در دستور کار آنان بود.

وی اضافه کرد: اگر امریکایی ها و اروپایی ها به دنبال حکومت داری خوب در افغانستان بودند مطلوب ترین حکومت، حکومت آقای کرزی بود که هم شعار حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان سر می داد و هم شعار دموکراسی. غربی ها به آن دولت کمک نکردند بنابراین به طالبان هم کمک نخواهند کرد و نباید فریب آن ها را بخورند.

 

کلیدواژه