میزان 29, 1401 14:36 Asia/Kabul
  • سازمان ملل و توجه به حقوق زنان در افغانستان
    سازمان ملل و توجه به حقوق زنان در افغانستان

رزا اوتونبایوا رییس جدید نمایندگی سازمان ملل در امور افغانستان (یوناما) در دیدار با جمعی از فعالان زن در کابل در مورد مشکلات و مصائب جامعه زنان در این کشور گفتگو کرد.

تحصیل دختران و محدودیت های کار و مشکلات اقتصادی از جمله محورهای گفتگوی دو طرف اعلام شده است .در این حال دیده بان حقوق بشر نیز اعلام کرد زنان معترض که از سوی طالبان بازداشت می شوند مورد شکنجه قرار می گیرند. بیش از یک سالی که از حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان می گذرد موضوع زنان و حقوق اجتماعی انها اعم از تحصیل و اشتغال مهمترین مسایل جامعه زنان و دختران در افغانستان است که نه تنها مردم این کشور بلکه جامعه جهانی با حساسیت تمام انرا پی گیری می کنند.

گروه طالبان که خود را گروهی مذهبی می داند بر اساس اعتقادات فقهی خود محدودیتهای زیادی را برای دختران و زنان بخصوص در امور تحصیل و اشتغال و حتی حقوق شهروندی اعمال می کند که نه تنها مورد مخالفت شدید جامعه زنان افغانستان قرار دارد بلکه مجامع جهانی نیز طالبان را به تقض اشکار حقوق زنان متهم می کند .

این بدان معنا است که پس از حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان حدود نیمی از جامعه این کشور از حقوق اجتماعی شان محروم هستند .امین فرجاد کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید :"نگاه طالبان به حقوق زنان اگر چه از دیدگاه انان حکم فقهی دارد اما دختران و زنان در افغانستان براین اعتقادند که هیچگاه اسلام حقوق زنان را محدود نکرده و انان نیز به تحصیل و اشتغال تشویق شده اند .

اما طالبان براساس دیدگاه خود محدودیت هایی را ضد فعالیتهای اجتماعی زنان اعمال می کند. "واقعیت نیز این است که طالبان با مقاومت در برابر خواسته جامعه زنان و دختران افغانستان برای تحصیل و اشتغال نه تنها حمایت بخشی از جامعه این کشور را از دست می دهد بلکه باعث شده است تا جامعه جهانی از به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان اجتناب کند.

در همین حال کشورهای غربی که همواره به دنبال بهانه جویی برای اعمال فشار بر طالبان هستند همواره از نقض حقوق زنان ‌از سوی طالبان انتقاد کرده اند. درخواست وزرای خارجه کشورهای اروپایی از طالبان ‌برای تحصیل دختران در همین راستا قابل توجه و تامل است .

بنابراین توجه طالبان به حقوق زنان موقعیت این گروه را در افغانستان تقویت و زمینه شناسایی بین المللی حاکمیت انرا نیز فراهم می کند .در غیر این صورت طالبان با اعتراض رو به افزایش جامعه زنان ‌روبرو خواهد بود و برخورد قهری با زنان قطعا نمره طالبان‌ را در عرصه حکمرانی کاهش می دهد.

اتهام دیده بان حقوق بشر در مورد شکنجه زنان معترض ‌بازداشتی به این معنا است که طالبان‌ همچنان‌ ناتوان‌ از پاسخگویی به انتظارات و خواسته های مردم افغانستان بخصوص جامعه زنان‌ این‌ کشور است .این در حالی است که در اسلام حقوق زنان کاملا مشخص است و تنها زمانی می توان در این ‌عرصه به مشکل بخورد که از احکام اسلام برداشت شخصی صورت بگیرد .

اتهامی که به طالبان وارد است و زنان و دختران افغانستان معتقدند طالبان نیز در حین توجه به احکام اسلام بایستی متناسب با نیازهای جامعه به دانش و اشتغال زنان توجه نماید .زیرا بسیاری از مشاغل در هر جامعه ای نیازمند حضور زنان است که در این راستا می توان به مسایل پزشکی اشاره کرد.

ممانعت تحصیل دختران در افغانستان در حالی که دختران رهبران طالبان در مدارس پاکستان و قطر در حال تحصیل هستند تناقض اشکار در عملکرد و نحوه برخورد طالبان با حقوق اجتماعی زنان در افغانستان تلقی می شود .

کلیدواژه