عقرب 14, 1401 12:01 Asia/Kabul
  • پاسخ رئیس جمهوری ایران به هذیان گویی بایدن
    پاسخ رئیس جمهوری ایران به هذیان گویی بایدن

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران در مراسم روز 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، با بیان این‌که آمریکا نقش اول را در جنگ‌ها و خونریزی‌ها دارد و برای تأمین منافع خود منافع ملت‌ها را نابود می‌کند، به اظهارات جو بایدن در حمایت از آشوب‌ها در ایران واکنش نشان داد .

رئیسی گفت :«چند ساعت قبل مطلع شدم رئیس‌جمهور آمریکا جمله‌ای بر زبان رانده، شاید از حواس پرتی که دارد، باشد. رئیس‌جمهور آمریکا گفته ما بنا به آزاد کردن ایران داریم، اما ایران ۴۳ سال قبل آزاد شد و به اسارت شما درنمی‌آید. ما هرگز گاو شیرده نخواهیم شد."

پاسخ قاطع رئیس جمهور ایران در واکنش به اظهارات اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است. بایدن در چارچوب کارزار گسترده برای جذب کمک مالی برای نماینده حزب دمکرات در ایالت کالیفرنیا در غرب آمریکا با حضور چند تن که نوشته هایی در حمایت از معترضان ایران در دست داشتند، گفت: نگران نباشید، ما ایران را آزاد خواهیم کرد. آنها (معترضان) بسیار زود، خود را رها خواهند کرد.

هذیان گویی جدید بایدن که به منزله مداخله آشکار در امور داخلی ایران و اقدامی بر خلاف قوانین بین المللی است ، موجب شد تا جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید از این اظهارات عقب نشینی کند.این مقام کاخ سفید روز جمعه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید منظور بایدن از این اظهارات چه بود؟ گفت: بایدن یکبار دیگر همبستگی‌ ما را با معترضان ایران ابراز کرد؛ یعنی همان کاری که از ابتدا انجام داده است.کربی تصریح کرد: ایجاد تغییر بر عهده مردم ایران است. باید بر عهده مردم ایران باشد که درباره آینده خود  تصمیم بگیرند.

در واقع آمریکا که تاکنون بارها کشورهای رقیب و مخالف سلطه غرب از جمله روسیه و ایران را متهم به دخالت در امور داخلی خود از جمله در انتخابات این کشور نموده است ، اکنون از زبان رئیس جمهور ایالات متحده به طور آشکار وبدون هیچ گونه پرده پوشی مساله دخالت در ایران با هدف ادعایی آزاد کردن آن را مطرح می کند. مساله ای دیگری که این زمینه قابل طرح است این است که آیا آمریکا که قبل از  وقوع انقلاب اسلامی در ایران نفوذ کامل داشت چه کاری برای آزادی مردم ایران انجام داده بود ؟ااز جمله اقداماتی که واشنگتن انجام داد مشارکت در انجام کودتای 28 مرداد ( اوت 1953) و ایجاد زمینه لازم برای سلطه مستبدانه شاه تا سال 1979 بود .ضمن اینکه آمریکا عامل شکل گیری ساواک بود که نقش اصلی را در بازداشت شکنجه و کشتار مبارزان ضد رژیم پهلوی تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی بر عهده داشت. از سوی دیگر شرکتهای نفتی آمریکایی نیز در غارت نفتی ایران در سال های قبل از انقلاب اسلامی نقش موثری داشته و در عین حال آمریکا با استفاده ابزاری از رژیم شاه نقش ژاندارم خلیج فارس را به آن البته به هزینه و از جیب ملت ایران سپرد.

آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همواره رویکرد دشمنی و  عداوت با نظام جمهوری اسلامی ایران را سرلوحه سیاست خود قرار داده در چهار دهه اخیر سیاست تحریم ایران را دنبال کرده است. اعمال تحریم های ضد ایرانی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا پس از خروج از برجام و راه اندازی کارزار فشار حداکثری ابعاد جدید و بی سابقه ای پیدا کرد.واشنگتن شدیدترین تحریم ها را علیه ملت ایران به امید تسلیم ایران در برابر خواسته های غیر منطقی و غیر قانونی آمریکا اعمال کرد که البته به اذعان دولت بایدن با ناکامی و شکست مواجه شد. جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا نیز از زمان روی کار آمدن به رغم شعارهای قبلی خود ، کارزار فشار حداکثری را تداوم بخشیده و هر از چند گاهی تحریم های جدیدی را به بهانه های مختلف علیه ایران اعلام می کند.آمریکا اکنون با بهانه بروز اغتشاشات در ایران رسما مذاکرات وین را کنار نهاده و بر همراهی و حمایت از اغتشاشگران تاکید کرده است. مقامات آمریکایی از آغاز اغتشاشات اخیر در ایران نه تنها اظهارات مداخله‌جویانه‌ای مطرح کرده، بلکه تحریم‌هایی را نیز علیه مقامات و نهادهای ایران اعمال کردند و در آخرین تلاششان به همراه آلبانی بانی برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت شدند. نشستی که علیرغم همه سروصداهایی که این مدت برایش به راه انداختند، دستاوردی برای برگزارکنندگانش به همراه نداشت. 

کلیدواژه