قوس 20, 1395 11:58 Asia/Kabul

اعتراف اوباما به ناتوانی در مقابله با تروریزم به این معنی است که حرکت اشغالگرانه امریکا ناکام مانده است

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان گفت: اعتراف باراک اوباما رئیس جمهوری افغانستان به ناتوانی امریکا در مقابله با تروریزم به این معنی است که حرکت اشغالگرانه امریکا در کشورهای مختلف ناکام مانده است.

داکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: طی حدود یک و نیم دهه گذشته امریکا در افغانستان فقط به دنبال منافع خود بوده و تلاش هایی برای ادامه حضور و مشروعیت بخشیدن به آن داشته است.

وی افزود: از جمله این تلاش ها و بهانه تراشی ها حضور طالبان، داعش و دیگر گروه های افراطی و تکفیری در افغانستان بوده در حالی که بیشتر این گروه ها تحت حمایت امریکا و همپیمانانش مانند عربستان هستند و تروریزم در افغانستان زمانی تضعیف خواهد شد که این حمایت ها کاهش پیدا کرده و از بین برود.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی گوثر عنوان کرد: در صورت ادامه حضور نیروهای امریکایی در افغانستان به هر بهانه ای، خودشان بیش از پیش دچار ضرر خواهند شد.

به گفته ظهوری حسینی امریکا به هدف خود که اشغال کامل افغانستان بود، نرسید و اعتراف باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا مبنی بر ناتوانی کشورش در مقابله با تروریزم آن هم در اواخر عمر حکومتش به نوعی به این معنی است که حرکت اشغالگرانه امریکا در کشورهای مختلف ناکام مانده است.

این کارشناس سیاسی بیان داشت که اوباما همچنان به این دلیل این اعتراف را کرده که اگر دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید امریکا خواست افشاگری هایی در رابطه با سیاست های دولت های قبل از خود در بحث مبارزه با تروریزم بکند، برای مردم امریکا زیاد دور از ذهن نباشد و دیدگاه منفی نسبت به دولت قبلی پیدا نکنند.

این صاحبنظر افغان در مورد اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب امریکا مبنی بر اینکه قصد دارد هزینه هایی که امریکا در جنگ های بیرونی می کند را صرف ساختن داخل امریکا کند، گفت: این اظهارات ترامپ به گرفتاری ها و وضعیت بحرانی اقتصاد امریکا اشاره دارد و تاکید می کند که امریکا شش تریلیون دالر در جنگ های غیر مستقیم خرج کرده در حالی که خودش نیاز شدید به ساختن و بازسازی دارد.

ظهوری حسینی تصریح کرد: با توجه به این شرایط به نظر می رسد حزب جمهوریخواه یا حداقل افرادی برجسته از این حزب که حزبی جنگ طلب شناخته می شود اکنون به این نتیجه رسیده اند که این جنگ ها سودی برای امریکا نخواهد داشت و این امکان وجود دارد که با حضور ترامپ حضور نظامی امریکا در برخی کشورها کمرنگ شود.

وی در مورد تصمیم اخیر امریکا در مورد اعزام 1500 نظامی به افغانستان هم گفت: در گذشته نیروهای امریکایی که در افغانستان حضور داشتند سربازان عادی بودند اما پس از آنکه تغییراتی در سیاست های آن کشور ایجاد شد و بیشتر نیروهای خود را خارج کرد، نیروهای باقی مانده و افرادی که اعزام می کند بیشتر نیروهای اطلاعاتی هستند تا سیاست های امریکا را در این حوزه پیش ببرند.

 

کلیدواژه