جدی 06, 1401 12:05 Asia/Kabul
  • کمک مالی آمریکا به پاکستان
    کمک مالی آمریکا به پاکستان

وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرد ، آمریکا به آن کشور برای تقویت امنیت مرزی با افغانستان کمک مالی میکند.

به گفته « بلاول بوتو زرداری» در جریان سفر اخیرش به آمریکا،«باب منندز » و « لیندسی گراهام » دو سناتور ارشد آمریکایی به وی گفته اند مساله کمک مالی به پاکستان برای تقویت امنیت مرزی با افغانستان در بودجه سال ۲۰۲۳ آمریکا لحاظ شده است.

ارتش پاکستان همواره از کمکهای آمریکا از زمان اشغال افغانستان از سوی ارتش سرخ شوروی در اواخر دهه ۷۰ میلادی برخوردار بوده است. پس از حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ که بوش پسر به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، پاکستان را متحد غیر ناتوی واشنگتن در منطقه اعلام کرد ماه عسل روابط دو طرف محسوب می شود.

اما پس از آنکه امریکا از ادامه همکاری های ارتش پاکستان در افغانستان ناامید شد پاکستان را به اتخاذ موضع دوگانه در قبال همکاری با واشنگتن متهم کرد و از کمکهای مالی آمریکا به ارتش و دولت پاکستان کاست .با این حال در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ وی به طور مستقیم و علنی برای اولین بار پاکستان را به حمایت از تروریسم متهم و کمکهای آمریکا به آن کشور را قطع کرد که اوج تنش در روابط دو طرف محسوب می شود.

« منصور احمدخان » دیپلمات و کارشناس ارشد پاکستان در این باره می گوید:"اگرچه پاکستان توافقنامه دوحه میان طالبان و آمریکا را ماحصل تلاشهای اسلام آباد می داند اما گامی در جهت دلجویی از واشنگتن و بهبود مناسبات دو طرف نیز محسوب می شود. با این حال،نحوه اجرای آن از سوی طالبان که از دیدگاه کاخ سفید نادیده گرفتن تعهدش در تشکیل دولت فراگیر پیش از ورود به کابل بود مجددا روابط امریکا و پاکستان را دستخوش تنش کرد"

آمریکا که پاکستان را حامی اصلی طالبان می داند معتقد است ارتش این کشور با ترغیب طالبان شاخه حقانی انرا تشویق به اشغال کابل و نقض توافقنامه دوحه کرده است. از اینرو امریکا نه تنها روابط خود را با پاکستان بهبود نبخشید بلکه با مصادره دارای های افغانستان و اعمال تحریم ضد طالبان از جمله در امور بانکی انرا تنبیه نیز کرد.در اینگونه مواقع دولت پاکستان نگاه به شرق خود را در برابر آمریکا تقویت می کرد.

اما به نظر می رسد افزایش فشارهای آمریکا بر طالبان که سرریز آن متوجه اسلام اباد است دولت شهباز شریف نخست وزیر پاکستان را برآن داشت تا با اعزام وزیر خارجه اش به واشنگتن‌ و حضور چند روزه تلاشهایی را برای جلب نظر کاخ سفید و از سر گیری مجدد کمکهای امریکا صورت داد که از دیدکاه احزاب مخالف در پاکستان دریافت چنین کمکهایی نوعی پذیرش تحقیر اسلام اباد است.

اکرم عارفی کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان در این باره می گوید: "به نظر می رسد مساله کمک امریکا به تقویت امنیت مرزی پاکستان نوعی فتنه انگیزی کاخ سفید میان این کشور و افغانستان است. زیرا پاکستان با بهانه قراردادن تنش مرزی با طالبان به احتمال زیاد در صدد تکمیل حصار کشی در امتداد خط فرضی دیورند است که طالبان در یک سال گذشته با تلاش برای ممانعت از اجرای آن در عمل نشان داده مخالف آن است.

بنابراین ادامه آن می تواند به تشدید بحران میان افغانستان و پاکستان بیانجامد"در هر حال،اظهارات وزیر امور خارجه پاکستان در مورد وعده کمکهای امریکا برای تقویت مرزی نشان می دهد که واشنگتن همچنان می کوشد نفوذ خود را در پاکستان حفظ و افزایش دهد .علاوه براین حامل این پیام است که امریکا درصدد است از پاکستان برای تحقق اهداف و مقاصد منطقه ای خود استفاده می کند زیرا ارایه هر گونه کمک به اسلام آباد نمی تواند بدون وعده پاکستان برای همکاری لازم با واشنگتن در امور منطقه ای بویژه افغانستان صورت گرفته باشد.در این حال، به نظر می رسد مهمترین خطاب وعده کمکهای امریکا به پاکستان برای تقویت امنیت مرزی، طالبان باشد که واشنگتن از برنامه تثبیت خط دیورند به عنوان مرز بین المللی با افغانستان حمایت می کند. موضوعی با مخالفتهای جدی داخلی در این کشور روبرو است.

کلیدواژه