جدی 12, 1401 13:19 Asia/Kabul
  • سردار سلیمانی؛ نماد مقاومت و مبارزه با تروریسم در منطقه
    سردار سلیمانی؛ نماد مقاومت و مبارزه با تروریسم در منطقه

شهید سردار سلیمانی در طول چند دهه تلاش، خدمات ارزنده ای را به جبهه مقاومت در منطقه از جمله در عراق ، سوریه ، فلسطین و لبنان ارائه کرد؛ خدماتی که رهبران مقاومت آنها را جاودانه و همیشگی می‌دانند.

بی تردید سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که سوم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ جدی ۱۳۹۸) در حمله تروریستی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسید، در پیروزی های جبهه مقاومت در مبارزه با گروه های تروریستی و حامیان آنها ، نقشی اثرگذار داشت.

 محور مقاومت به فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی توانست فتنه بزرگی را که در حال شکل‌گیری بود خنثی کند و وضعیت را به مرحله ثبات فعلی برساند ؛ اقدامات سردار سلیمانی موجب شد خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوریه از بین برود و از وی به عنوان نمادی از مبارزه با تروریسم در جهان یاد شود .

داعش از ابتدای شکل‌گیری جنایت‌های بسیاری علیه مسلمانان و مسیحیان در کشورهای سوریه و عراق انجام داد و بسیاری از مردم این کشورها را به قتل رساند. 

با پیشروی گسترده داعش در سال ۲۰۱۱ میلادی در عراق و سوریه و کشتار بی‌رحمانه مردم و تخریب مکان‌های مذهبی، میراث فرهنگی و آثار باستانی و غارت مال و اموال مردم و نیز ناتوانی این کشورها در مقابله با آنان تا جایی که به‌گفته بسیاری از فرماندهان نظامی، داعش تا پشت دروازه‌های کاخ ریاست جمهوری سوریه رسیده بود، از ایران درخواست شد در مقابله با این تروریست ها کمکشان کند. به دنبال این درخواست ها، رزمندگان مقاومت به فرماندهی سردار سلیمانی به یاری مردم عراق و سوریه اعم از مسلمانان و مسیحیان شتافتند.

سردار سلیمانی با فعال کردن ظرفیت‌های داخلی و حمایت از تشکیل نهادهای مردمی همانند حشد الشعبی در عراق و نیروهای دفاع ملی (قوات دفاع وطنی) در سوریه، در نهایت موجب شکست تروریست ها شد. سردار سلیمانی در مدت حضورش علیه داعش در عراق و سوریه در آزادسازی مناطقی مانند "تکریت"، "جرف‌الصخر"، "موصل"،   "دیرالزور" ، "حلب"  و "رقه" از چنگ داعش نقش محوری ایفا کرد.

«نوری المالکی» نخست وزیر سابق عراق در این زمینه می‌گوید: «زمانی که داعش به عراق یورش برد اگر حاج قاسم سلیمانی و مسأله انتقال تسلیحات از سوی ایران به عراق نبود ما با مشکلات و تنگناهای فراوانی مواجه می‌شدیم. بله، درست است که ما در آن زمان سلاح خریداری کردیم اما کشورهای جهان در زمانی که لازم بود به ما سلاح ندادند. با این حال، حاج قاسم سلیمانی به دلیل نقشی که در عراق داشت و هم حضور دائمی‌اش در این کشور، به ما کمک زیادی کرد.»

سردار سلیمانی همچنین در آزادی بخش های بزرگی از اراضی سوریه که به اشغال تروریست ها در آمده بود نقشی مهم ایفا کرد؛ وی با شناخت ظرفیت های داخلی سوریه و توصیه به مسوولان این کشور برای استفاده از نیروهای مردمی، هم موجب تقویت ارتش سوریه در مقابل تروریست ها و هم موجب افزایش حمایت ها از دولت قانونی این کشور شد.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه سال 2020 در پیام تسلیت خود به مناسب شهادت سردار سلیمانی گفت: یاد شهید سلیمانی در وجدان مردم سوریه که هرگز ایستادن وی را در کنار ارتش عربی سوریه و دفاع از سوریه علیه تروریسم و حامیان آن از یاد نخواهد برد، جاودان خواهد ماند و نقش‌آفرینی روشن وی در پیروزی‌های متعدد علیه تشکیلات تروریسم از یاد نخواهد رفت.

واضح است که شهید سلیمانی با اقدامات خود و شکست داعش، جبهه مقاومت در منطقه را تقویت کرد و مانع از تحقق توطئه های آمریکا ، رژیم صهیونیستی و حامیان آنها برای تجزیه کشورهای اسلامی از جمله در عراق و سوریه شد؛ وی همچنین با تشکیل و حمایت از نهادهای مردمی و مبارزه همه‌جانبه با داعش توانست موجودیت سرزمینی این گروه تروریستی را نابود کند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی اسلامی روز یکشنبه در دیدار خانواده و اعضای ستاد بزرگداشت سردار سلیمانی، دمیدن روحی تازه به جبهه مقاومت را کار بسیار برجسته وی خواندند و افزودند : سردار با تقویت مادی، معنوی و روحی مقاومت، این پدیده ماندگار و رشد یابنده را در مقابل رژیم صهیونیستی و نفوذ امریکا و دیگر کشورهای استکباری حفظ، مجهز و احیاء کرد.

 

کلیدواژه