جدی 24, 1401 10:40 Asia/Kabul
  • آغاز تحقیقات جمهوری خواهان درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان
    آغاز تحقیقات جمهوری خواهان درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

«مایکل مک کال»، نماینده جمهوریخواه تگزاس و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان با ارسال نامه ای به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، از او مجموعه وسیعی از اطلاعات را در مورد خروج آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان درخواست کرده است.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان می گوید که دولت بایدن تاکنون از ارائه مدارک خودداری کرده اما او اکنون به عنوان رئیس این کمیته به طور رسمی درخواست همکاری با این کمیته را خواستار شده است.مک کال در بیانیه‌ای گفت: شرم‌آور و بی معنی است که دولت بایدن بارها درخواست‌های نظارتی طولانی ‌مدت ما را رد کرده و به پنهانکاری اطلاعات مربوط به خروج آمریکا از افغانستان ادامه می‌دهد. وی تصریح کرد: در صورت تداوم عدم همکاری، کمیته از اختیارات خود برای اجرای این درخواست‌ها از جمله از طریق یک فرآیند اجباری، استفاده خواهد کرد. مک کال به دنبال دستیابی به ارزیابی های اطلاعاتی، اسناد آژانس های داخلی و ارتباطات مقامات آمریکایی با طالبان و دولت افغانستان است. وی از دولت بایدن خواسته است تا ۲۶ ژانویه این اطلاعات را ارائه دهد.

به رغم گذشت بیش از یک سال و چند ماه از خروج عجولانه و در واقع فرار نیروهای آمریکایی از افغانستان اما جمهوری خواهان که اکنون اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار دارند خواستار روشن شدن ابعاد مختلف این ماجرا هستند که ضربه بزرگی به پرستیژ و موقعیت ایالات متحده در سطح جهانی وارد کرده و به ویژه اعتبار و توانایی واشنگتن برای حمایت از متحدانش را بشدت زیر سئوال برد. در واقع رسوایی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان این یکی از موضوعاتی بوده که حزب جمهوریخواه قصد داشت پس از کسب اکثریت در مجلس نمایندگان در انتخابات میاندوره‌ای نوامبر ۲۰۲۲ در مورد آن تحقیق کند. افغانستان طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا بود که از سال ۲۰۰۱ و پس از حملات 11 سپتامبر آغاز شد. کوین مک کارتی رئیس جدید مجلس آمریکا پیش از این گفته بود تحقیقاتی را درباره خروج فاجعه‌ ایالات متحده از افغانستان آغاز می‌کند. مک‌کارتی در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفته بود: چرا ما نباید بدانیم در آن دو ماه آخر در افغانستان چه گذشت؟ مردم آمریکا حق دارند بدانند که این موضوع دیگر هرگز تکرار نشود.

ایالات متحده در دوره زمامداری جورج دبلیو بوش پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 به بهانه مقابله با القاعده به عنوان متهم حادثه 11 سپتامبر و سرنگون کردن حکومت طالبان در افغانستان که آن را متهم به همدستی با القاعده کرده بود به این کشور حمله و آن را سرنگون کرد. آمریکا در طولانی ترین جنگ خود یعنی جنگ افغانستان، نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نفر از نظامیانش را از دست داد .مساله خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به دستور بایدن که سرانجام به فروپاشی دولت  این کشور و سلطه طالبان بر افغانستان منجر شد انتقادات زیادی را از وی در داخل و خارج این کشور برانگیخت. به رغم این انتقادات، اما جو بایدن بر درستی تصمیم خود در خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان در راستای پایان دادن به جنگ های بی پایان که آمریکا در دو دهه اخیر خود را درگیر آن کرده است تاکید کرده است. بایدن در نخستین سخنرانی پس از خروج نیروهایش از افغانستان اذعان کرد که این جنگ به مدت دو دهه برای آمریکا روزانه ۳۰۰ میلیون دلار هزینه داشت و واشنگتن با دو گزینه خروج یا افزایش منازعه نظامی روبرو بود. عجله آشکار بایدن درخروج نظامیان آمریکایی از افغانستان کاملا شبیه اتفاقی بود که در زمان خروج نیروهای آمریکایی از ویتنام رخ داد. با این حال این اقدام آمریکا همانند اشغال افغانستان و حضور اشغالگرانه 20 ساله آن، بدون در نظر گرفتن تبعات و عواقب آن صورت گرفت.در واقع خلاء امنیتی ناشی از خروج نیروهای آمریکایی در کنار عدم آمادگی نیروهای ارتش افغانستان به علاوه مسائل دیگر مانند اختلافات سیاسی در سطح حاکمیتی، عدم وجود ساختار فرماندهی موثر، فقدان روحیه و موارد دیگر دست به دست هم داده و وضعیت فاجعه باری را برای افغانستان با سیطره طالبان بر این کشور جنگزده رقم زد. ضمن اینکه آمریکا و متحدانش هیچ دستاوردی از جنگ افغانستان حاصل نکرده و اوضاع افغانستان در دوره اشغال 20 ساله آن به مراتب بدتر شد.

جمهوری‌خواهان آمریکا تحقیقات درباره خروج از افغانستان را خواستار شدند

کلیدواژه