جدی 29, 1401 10:21 Asia/Kabul
  • ۱۹ ژانویه؛ روز غزه و نماد مقاومت اسلامی
    ۱۹ ژانویه؛ روز غزه و نماد مقاومت اسلامی

19 ژانویه به‌مناسبت سالگرد جنگ 22 روزه، در تقویم جمهوری اسلامی ایران، «روز غزه» نام‌گذاری شده است.

رژیم اشغالگر قدس دسامبر سال ۲۰۰۸ جنگ علیه غزه را آغاز کرد، جنگی که پس از ۲۲ روز در ژانویه ۲۰۰۹ پایان یافت. براساس برآوردهای مرکز حقوق بشر و وزارت بهداشت فلسطین، آمار شهدای فلسطینی بین یک هزار و ۳۱۴ تا یک هزار و ۴۳۴ نفر شامل ۴۱۲ کودک و ۱۱۵ زن متغیّر است و علاوه بر این به زیرساخت‌های صنعتی، اقتصادی و بهداشتی این منطقه نیز خسارت زیادی وارد شد و بیش از بیست هزار منزل مسکونی نیز تخریب شد.

بنابراین، از بابت شمار تلفات انسانی و تخریب‌هایی که این جنگ داشته، در زمره جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی محسوب می‌شود که رژیم اشغالگر علیه فلسطینی‌ها مرتکب شد. شدت این اقدام تجاوزکارانه و قساوت‌های انجام شده علیه مردم غزه به حدی بود که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای رژیم صهیونیستی را به نقض فاحش حقوق بشر متهم کرد و خواستار پایان این حملات به مردم فلسطین در منطقه تحت محاصره غزه شد.

نکته دیگر این است که سازمان ملل متحد آوریل ۲۰۰۹ یک کمیته حقیقت‌یاب درباره جنگ ۲۲ روزه سال ۲۰۰۸ تشکیل داد و کمیته نیز پس از 5 ماه گزارش 574 صفحه‌ای خود را در سپتامبر 2009 به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه داد. در این گزارش آمده است، اسرائیل مرتکب اعمالی شده که به مثابه جنایت جنگی است. همچنین در این گزارش آمده است عملیات نظامی اسرائیل علیه تمامی مردم غزه به منظور پیشبرد یک سیاست مستمر و فراگیر با هدف تنبیه ساکنین نوار غزه انجام شد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز روز 5 نوامبر گزارش کمیته حقیقت یاب موسوم به گزارش ریچارد گلدستون را مورد تایید قرار داد. با وجود چنین گزارش آشکاری، اما شورای امنیت سازمان ملل متحد هیچ اقدامی علیه رژیم اشغالگر و در حمایت از باریکه غزه انجام نداد. 

انفعال سازمان ملل متحد در قبال گزارش گلدستون و جنایت رژیم اشغالگر در حالی بود که جنگ اسرائیل علیه غزه همزمان با محاصره این باریکه رخ داد. اسرائیل از سال 2006 باریکه غزه را تحت محاصره داشته و در هنگام جنگ نیز دو سال از این محاصره گذشته و غزه به تعبیر رسانه‌ها و تحلیل‌گران زیادی بزرگت‌رین زندان روباز جهان بود. 

نکته مهم دیگر که می‌تواند عبرتی برای فلسطینی‌ها باشد این است که جنگ سال 2008 در اوج اختلاف میان گروه‌های فلسطینی بر باریکه غزه تحمیل شد. پس از پیروزی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در انتخابات پارلمانی سال 2006 و تشکیل دولتی با رهبری اسماعیل هنیه، میان جنبش فتح و حماس درگیری رخ می‌دهد و رژیم صهیونیستی نیز از این درگیری برای حمله به باریکه غزه و به زعم خود برای حمایت از فتح و تشدید اختلاف میان فلسطینی‌ها بهره گرفت. 

15 سال از جنگ سال 2008 و 17 سال از محاصره باریکه غزه توسط صهیونیست‌ها می‌گذرد. این باریکه همچنان بزرگ‌ترین زندان روباز جهان است و مردم آن از محاصره رنج می‌برند. در حالی که کشورهای عربی در مقابل جنایت‌های رژیم اشغالگر سکوت کرده‌اند، جمهوری اسلامی ایران همچنان مهم‌ترین حامی فلسطین و غزه است، همان‌گونه که با نام‌گذاری روز 19 ژانویه با عنوان روز غزه در تقویم خود، از رشادت‌های مردم فلسطین در سال 2008 حمایت کرد. در همین راستا، «هانی الثوابتة»، عضو ارشد جبهه‌مردمی برای آزادی فلسطین به خبرنگار ایران‌پرس در غزه گفت: نام‌گذاری «روز غزه» توسط ایران نشان‌دهنده تداوم حمایت جمهوری اسلامی ایران از آرمان فلسطین است.  

روز غزه؛ پایبندی ایران به آرمان های فلسطین و قدس

کلیدواژه