قوس 21, 1395 12:38 Asia/Kabul
  • درخواست شورای عالی صلح افغانستان از طالبان

شورای‌عالی صلح افغانستان از طالبان خواست اگر قصد صلح دارد هرگونه پیش شرط‌ را  کنار بگذارد و وارد مذاکره با دولت این کشور شود .این درخواست پس از آن مطرح شد که سخنگوی طالبان در دفتر سیاسی این گروه در قطر دو شرط عمده را برای پیشبرد روند صلح افغانستان مطرح کرد .

سهیل شاهین با اعلام تازه ترین شروط طالبان برای پیشبرد روند صلح افغانستان بر مذاکره این گروه با آمریکا و شناسایی دفتر سیاسی طالبان در قطر و خروج نام اعضای آن از فهرست سیاه سازمان ملل تاکید کرد.این شروط طالبان ،با مواضع اخیر آن که خود را گروهی ملی معرفی کرد در تضاد اشکار است .

زیرا شرط طالبان برای مذاکره با آمریکا به هر دلیلی که عنوان شده باشد نادیده گرفتن استقلال و حاکمیت ملی افغانستان است که طالبان ادعای حفاظت از آن را دارد.به همین دلیل "مولوی عطاالرحمان سلیم" معاون  شورای‌عالی صلح افغانستان تاکید کرده است تنها راه رسیدن به صلح در این کشور مذاکره و گفتگو با دولت کابل است و طالبان به جز صلح راه دیگری ندارد.

از دیدگاه دولت افغانستان مذاکرات صلح این کشور بایستی در چارچوب قانون اساسی صورت بگیرد و طالبان باید اذعان کند که قانون اساسی افغانستان را می پذیرد.از اینرو گفتگو با آمریکا نیز نتیجه ای برای طالبان نخواهد داشت .هر چند این گروه تاکنون به طور شفاف پیوستن به روند صلح افغانستان را تایید نکرده است اما مواضع اخیر طالبان همچون آمادگی برای کمک به گشایش مدارس درمناطق مختلف این کشور و حفاظت از طرحهای ملی نشان می دهد که این گروه نیز به این نتیجه رسیده است که بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد  و طالبان دیگر نمی تواند از طریق جنگ به کابل بازگردد  و یا مناطقی را تصرف و آنرا برای مدت طولانی حفظ کند.

به همین دلیل طالبان دو سیاست "جنگ "و "تمایل برای گفتگو" را همزمان برای اخذ امتیاز از دولت افغانستان و مجامع جهانی دنبال می کند. زیرا تلاش های پاکستان برای تحقق این هدف بی نتیجه ماند . اکنون به نظر می  رسد گروه طالبان که گفته می شود رهبران شورای کویته نیز به افغانستان منتقل شده اند درصدد است ،به عنوان یک گروه تاثیر گذار که از سوی محافل بین المللی نیز به رسمیت شناخته شده باشد جای پای خود را در تحولات سیاسی افغانستان باز کند.اما تحقق این هدف با ادامه حملات خونین طالبان و ادم ربایی در این کشور منافات دارد ومانع از تحقق  اهداف طالبان میشود. تایید ارتباط  روسیه با طالبان به گونه ای بیانگر تمایل این گروه برای همکاری با کشورهای منطقه است و دولت افغانستان نیز امیدوار است این گونه ارتباطات به ترغیب طالبان برای پیوستن به روند صلح این کشور کمک کند .

درخواست شورای عالی صلح افغانستان از طالبان برای پیوستن به روند صلح بدون هر گونه پیش شرط  نوعی واکنش به درخواست این گروه برای مذاکره با آمریکا تلقی میشود.زیرا از دیدگاه دولت کابل ، توافق صلح با حزب اسلامی حکمتیار که منجر به شناسایی این حزب و تلاش دولت برای حذف نام اعضای آن از فهرست سیاه سازمان ملل و همچنین آزادی زندانیان آن شده است الگوی مناسبی برای طالبان است که مطالبات  خود را از طریق صلح با دولت افغانستان و ازطرق  این کشور پی گیری نماید .  زیرا به نظر نمی رسد آمریکا نیز درصدد تکرار تجربه تلخ نادیده گرفتن استقلال و حاکمیت ملی افغانستان با گشایش دفتر سیاسی طالبان در قطر باشد که در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی منجر به اعتراض شدید دولت کابل و تعطیلی این دفتر شد.

کلیدواژه