دلو 03, 1401 19:12 Asia/Kabul
  • موضع انفعالی اتحادیه اروپا در قبال تروریستی شناختن سپاه پاسداران
    موضع انفعالی اتحادیه اروپا در قبال تروریستی شناختن سپاه پاسداران

اقدام روز پنج شنبه پارلمان اروپا در زمینه تصویب قطعنامه ضد ایرانی که از جمله شامل تروریستی شناختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می شود با واکنش قاطع جمهوری اسلامی ایران و تهدید به اقدامات متقابل مواجه شده است. این امر موجب اتخاذ موضعی انفعالی از جانب اتحادیه اروپا شده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که افزودن نام سپاه به فهرست تروریستی مشروط به حکم دادگاه یک کشور اروپایی است. این مساله را وی روز دوشنبه در آستانه برگزاری نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل مطرح کرد.

بورل درباره رای هفته پیش پارلمان اروپا مبنی بر افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست موسوم به "سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا" گفت: ببینید دیدگاه‌های متفاوتی دراین زمینه وجود دارد اما دراین باره نمی توان بدون رای دادگاه تصمیم‌گیری کرد. نمی‌توانم شما را تروریستی بنامم چون از شما خوشم نمی‌آید. تنها هنگامی می‌توان یک سازمان را در فهرست یاد شده اضافه کرد که دادگاه یک کشور عضو اتحادیه اروپا بیانیه حقوقی صادر کند و بعد از آن ما در سطح اروپایی موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

لازم به ذکر است که تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب شده و تصمیم‌ نهایی را شورای اروپا می‌گیرد. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه پارلمان اروپا سندی غیرالزام‌ آور است و نمی‌ تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند. موضع انفعالی آشکار اتحادیه اروپا در قبال مساله تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با توجه به موضع قاطع ایران دراین زمینه و اجرای اقداماتی مانند ارائه طرح دو فوریتی در مجلس شورای اسلامی درباره تروریستی شناختن نیروهای نظامی اروپایی مستقر در غرب آسیا در صورت تصویب نهایی این مساله در شورای وزیران اروپا است.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا به ویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی ایران هشدار داده بود. مقامات ایران با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود، هشدار داده‌اند که تحریم آن اقدامی غیرقانونی بشمار می‌رود.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه ایران هم پیشتر در گفت‌وگو با جوزپ بورل از رویکرد نسنجیده و نادرست قانون‌گذاران اروپایی بشدت انتقاد کرد و گفت: ما بارها گفته‌ایم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد. 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بخشی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که سابقه طولانی و موثری در زمینه مبارزه با گروههای تروریستی مورد حمایت غرب در منطقه غرب آسیا به ویژه در سوریه و عراق و تامین ثبات و امنیت در این منطقه داشته است. لذا اقدام احتمالی اتحادیه اروپا در تروریستی اعلام کردن آن بر خلاف حقوق و قوانین بین المللی ودر حقیقت اقدامی در راستای تضعیف صلح و امنیت منطقه ای است.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اینکه سپاه پاسداران و نیروی بسیج، بیش از ده میلیون عضو دارد و این بدان معناست که سپاه نهاد مردمی است و همواره کنار مردم بوده است گفت: هشدار جدی به کشورهای اروپایی داده شد و عواقب تصمیم گیری در این خصوص به عهده خودشان است.

عمویی با اشاره به اعلام وصول طرح نهایی نمایندگان مجلس برای اقدام متقابل گفت: در بخش اول این طرح تکالیفی به عهده دولت است که در آن برخی افراد و نهادهای اروپایی در فهرست تحریمی و تروریستی قرار خواهند گرفت. این طرح بازدارنده و قاطع بوده و مجلس می تواند دولت را ملزم به اجرای آن کند.

اقدام پارلمان اروپا در واقع در چارچوب جنگ ترکیبی علیه ایران از سوی بلوک غرب به سرکردگی آمریکا انجام گرفته است. اروپایی ها در دوره زمامداری جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا که داعیه احیای همگرایی فراآتلانتیکی را دارد در زمینه مساله ایران و توافقه هسته ای برجام در جبهه واحدی قرار گرفته و به ویژه پس از بروز اغتشاشات اخیر در ایران به خیال خود زمینه را برای تشدید اقدامات خود در راستای تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران و نهادهای آن از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مناسب دیده اند.

کلیدواژه