دلو 06, 1401 14:25 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: حضور حسن کاظمی قمی به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در افغانستان و پیگیری دیپلماسی فعال در راستای همکاری با این کشور مفید و موثر است.

داکتر محمد هاشم عصمت اللهی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: از زمانی که حسن کاظمی قمی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان تعیین شد دیپلماسی فعالی را در رابطه با افغانستان و حکومت طالبان برقرار کرد و طی بیش از یک سال گذشته تماس مستمر با مقامات مسوول طالبان در عرصه های مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی داشت و این رویکرد به بهبود روابط کمک کرد.

وی تصریح کرد: در مواردی که برخی افراد خودسر طالبان تلاش می کردند روابط جمهوری اسلامی ایران و حکومت طالبان را خدشه دار کنند همین دیپلماسی فعال به آن ها اجازه این کار را نداد. همچنان طی این مدت بر اساس این نوع از دیپلماسی هر زمان که مردم افغانستان دچار مشکلات و حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله شدند، جمهوری اسلامی ایران به کمک این مردم شتافت.

این کارشناس افغان در رابطه با دیدار آقای قمی با عبدالله عبدالله از مقامات دولت های سابق افغانستان عنوان کرد: دیپلماسی فعال ایجاب می کند که وی در راستای بهبود روابط، تحکیم امنیت و ثبات و بهبود اوضاع اقتصادی مردم با افراد سرشناس و تاثیرگذار بحث و گفت و گو داشته باشد. آقای عبدالله هم از شخصیت ها و سیاستمداران افغان است که در دوره جهاد و طی بیست سال اخیر نقش فعال و موثری در افغانستان داشته است.

به گفته عصمت اللهی آقای کاظمی قمی در نشست های مختلف منطقه ای که در روسیه، چین، پاکستان و ایران برگزار شده نقش بسیار موثر و مفیدی داشته و به عنوان یک دیپلمات قوی و کسی که در گذشته هم در رابطه با افغانستان مسوولیت داشته نیت خیر دارد و می تواند در جهت تحکیم روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو ملت ایران و افغانستان کار کند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: به این ترتیب حضور آقای کاظمی قمی در سمت های تعیین شده در افغانستان و پیگیری دیپلماسی فعال در راستای وظایف سپرده شده مفید و موثر است.

وی همچنان خاطرنشان کرد: این دیپلماسی فعال برگرفته از منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که افغانستان را به عنوان کشور دوست، همسایه و مسلمان می دانند و همواره تاکید دارند که باید پیوندهای دو ملت مستحکم باشد و تلاش ها و نقشه های دشمنان اسلام علیه آن ها نقش بر آب شود.

 

کلیدواژه