دلو 19, 1401 13:22 Asia/Kabul
  • هشدار یونیسف در مورد وضعیت بد انسانی در افغانستان
    هشدار یونیسف در مورد وضعیت بد انسانی در افغانستان

سازمان و یا صندوق بین المللی موسوم به یونیسف وابسته به سازمان ملل که مسایل انسانی به خصوص در ارتباط با کودکان را پیگیری می کند، در مورد پیامدهای تشدید بحران انسانی در افغانستان هشدار داد.

یونیسف از مجامع جهانی خواست، افغانستان را فراموش نکنند. این هشدار با توجه به فصل سرما که برخی اوقات به سرمای کم سابقه در تاریخ افغانستان نیز می رسد، بیش از پیش اهمیت دارد. با توجه به اینکه رئیس یونیسف کار خود را تازه در افغانستان آغاز کرده است در مورد هر گونه کم توجهی به وضعیت مردم افغانستان هشدار می دهد.

به نظر می رسد دو مساله در کم توجهی جامعه جهانی به تحولات و مشکلات افغانستان حداقل در این یک سال و نیم اخیر موثر بوده است. نخست: تحولات سیاسی در این کشور و به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان است. عدم شناسایی بین المللی حاکمیت این گروه از سوی جامعه جهانی باعث شده است، ارتباطات بین المللی با این گروه به شدت کاهش یابد. به خصوص آنکه اقدامات اخیر طالبان در منع کردن اموزش دختران و عدم اشتغال زنان در شرکت های خصوصی و نهادهای ببن المللی به گونه ای مجامع منطقه ای و بین المللی را برای هر گونه فعالیت در افغانستان ناامید کرده است. "عبدالطیف نظری" مدرس دانشگاه در افغانستان در این باره می گوید:

«مردم افغانستان در بدترین شرایط زیستی قرار دارند و فصل سرما نیز بر مشکلات انها افزوده است. در این شرایط مجامع جهانی که به هر دلیل از عرصه سیاسی افغانستان دلزده شده اند نباید مردم این کشور را رها کنند. زیرا انان تحمل فشارهای ناشی از دو دهه مشکلاتی را که امریکا بر مردم افغانستان تحمیل کرد ندارند».

دومین عامل کم توجهی محافل جهانی به مشکلات افغانستان بحران اوکراین است. امربکا با خروج از افغانستان و دامن زدن به جنگ در اوکراین درواقع توجهات جهانی را به ان سمت سوق داد. تلاش امربکا برای یارگیری بر ضد روسیه و جبهه گیری های مختلف در این مورد باعث شد تا توجهات جهانی به سمت بحران اوکراین معطوف شود و تا حد زیادی بحران افغانستان و مشکلات مردم این کشور فراموشی شود. این در حالی این که مهمترین عامل مشکلات مردم افغانستان، امریکا و سایر کشورهای غربی هستند که متناسب با منافع نامشروع خود بحران اوکراین را ایجاد و مردم افغانستان را در فصل سرما به حال خود رها کرده اند. "سروش امیری" کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:

«امریکا با مصادره حدود ده میلیارد دلار از دارایی های مردم افغانستان، جنایات زیادی را در حق مردم این کشور مرتکب می شود. امریکا که دو دهه افغانستان را در اشغال خود داشت تمامی زیر ساخت های اقتصادی انرا نابود کرد و بعد از دو دهه، کشور ویرانه ای را به مردم افغانستان تحویل داد که همچنان در رنج و عذاب هستند».

در هر حال هشدارهای یونیسف و سایر نهادهای بین المللی در مورد وخامت شرایط اقتصادی افغانستان قابل توجه است و می تواند توجهات جهانی را در این مورد جلب کند اما به نظر نمی رسد، چنین هشدارهایی منجر به بیدار شدن وجدان های خفته محافل غربی به خصوص آمریکا شود که خود عامل ویرانی افغانستان هستند و آن را به حال خود رها کرده اند.

از اینرو به نظر می رسد، کشورهای اسلامی و به خصوص سازمان همکاری اسلامی با مسئولیت سنگینی برای جلوگیری از وقوع هر گونه بحران انسانی در افغانستان روبرو هستند تا مردم مظلوم این کشور حداقل بتوانند به سلامت سرما را پشت سر بگذارند.

هر چند مسئولیت طالبان نیز در این مورد سنگین است و به عنوان حاکم افغانستان برای جلب نظر جهانی باید بیشتر تلاش کتد. علاوه براین سازمان ملل نیز نباید به هشدار بسنده کند بلکه با تلاش برای بسیج امکانات جهانی، می تواند نقش مهم و تاثیر گذاری را در حل مشکلات مردم افغانستان ایفا کند.

کلیدواژه