حوت 03, 1401 13:20 Asia/Kabul
  • نگرانی علمای شیعه افغانستان از بازگشت عناصر فاسد
    نگرانی علمای شیعه افغانستان از بازگشت عناصر فاسد

شورای علمای افغانستان اعلام کرد، نگران بازگشت عناصر فاسد به افغانستان است.

این نگرانی به نظر می رسد پس از آن ایجاد شد که اخیرا افراد فراری از افغانستان که عمدتا در ترکیه جمع شده اند از نشست اخیر امنیتی مونیخ آلمان خواستند که در جهت مقابله با حکومت طالبان‌ با گروههای مخالف ان همکاری کند. این در حالی است که افغانستان بعد از چهار دهه مشکلات داخلی نیازمند برقراری صلح و امنیت پایدار است و مردم افغانستان نیز ظرفیت جنگ داخلی و آواره شدن را ندارند.

بنابراین ابراز نگرانی شورای علمای شیعه افغانستان در مورد بازگشت عناصر فاسد به افغانستان همان که بیانگر علاقه شیعیان به صلح و ثبات در افغانستان است در همان حال می تواند هشداری نیز به طالبان باشد که برای ممانعت از هر گونه همگرایی میان مخالفان و عناصر خارجی در جهت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان اقدام کند.

« عبدالطیف نظری » مدرس دانشگاه در افغانستان در این باره می گوید:"افغانستان بیش از هر زمانی به وحدت ملی نیاز دارد و این وحدت تنها در صورت مشارکت همه اقوام و گروههای سیاسی و مذهبی در ساختار قدرت شکل می گیرد. دقیقا نقطه ای که دشمنان مردم افغانستان می کوشند از ان به این کشور ضربه بزنند و مجددا افغانستان را با مشکلات داخلی روبرو کنند. از اینرو با هوشیاری ملی می توان از بروز فاجعه ای جدید در افغانستان حلوگیری کرد"

نگاهی به تاریخ تحولات افغانستان حداقل در یکصد سال اخیر نشان می دهد هیچ نظام مبتنی بر انحصارگرای قومی و مذهبی و سیاسی دوام نیاورده است و در نهایت محکوم به شکست بوده است. در واقع می توان گفت افغانستان تمامی نظامهای سیاسی معاصر را تجربه کرده است و بیشترین لطمه را نیز از ناحیه انحصار گرایی قدرت متحمل شده است.

از اینرو مردم افغانستان انتظار دارند طالبان با نگاه تاریخی به تحولات سیاسی افغانستان و همچنین درس گرفتن از دوره قبل حاکمیت خود در افغانستان در جهت تجدید نظر اساسی در حکمرانی خود حرکت کند و با ایجاد بستر لازم برای مشارکت همه گروهها و اقوام و گروههای سیاسی دولتی فراگیر تشکیل دهد که می تواند گروههای مخالف و دشمنان مردم افغانستان را به حاشیه براند.در غیر این صورت طالبان همان راهی را خواهد رفت که در دو دهه پیش ناکام ماند و اجازه مداخله نظامی را داد.

« امین فرجاد » کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:"افغانستان در دهه های مختلف اسیر انحصارگرایی قدرت از سوی گروهها و جریانهای مختلف سیاسی بوده است که تحت عناوین قوم گرایی و مذهب گرایی حکومت تشکیل داده اند اما به دلیل نادیده گرفتن ظرفیتهای داخلی در حکمرانی ناگزیر به پذیرش شکست شده اند که عمدتا با خونریزی و درگیری های شدید داخلی همراه بوده است. بنابراین مردم افغانستان و گروههای داخلی که با تحمل همه مشکلات در کشور باقی مانده اند از طالبان انتظار دارند در حهت تحکیم پایه های صلح و امنیت در اقغانستان حرکت کند که مهمتربن رکن ان تشکیل دولت وحدت ملی است"

در هر حال به نظر می رسد همان گونه که اخیرا روسیه نیز به طالبان در مورد عواقب انحصارگرایی در قدرت و نادبده گرفتن انتظارات و حقوق عموم مردم هشدار داد ابراز نگرانی علمای شیعه افغانستان نیز در این خصوص می تواند گوشزد مناسبی به طالبان در این مورد باشد و اینکه جامعه متکثر قومی و مذهبی و سیاسی افغانستان نیازمند یک تحول اساسی در ساختارهای حاکمیتی است و اینکه بهتر است پیش از آن که دشمنان مردم افغانستان دست بکار شوند طالبان با استفاده از مشورتهای سیاسی و مذهبی داخلی در جهت تشکیل دولت فراگیر اقدام کند که مهمترین پیامد آن تقویت اتحاد و همگرایی ملی است و طالبان با توجه به تجربه گذشته قطعا از ظرفیت و توانایی تشکیل چنین دولتی برخوردار است.

شیعیان در طول تاریخ افغانستان همواره در جهت تثبیت و امنیت در این کشور تلاش کرده اند و هشدار علمای شیعه در مورد بازگشت عناصر فاسد را نباید مساله ای ساده دانست. در حالی که مردم اقغانستان نیازمند افراد پاک دست و متعهد به استقلال و حاکمیت ملی این کشور هستند که در کنار مردم مشکلات و سختی ها را متحمل شده باشند.

 

کلیدواژه