زنان افغانستان با وجود تمام محدودیت ها به دادخواهی برای احقاق حقوق خود ادامه داده اند
(last modified 1401-12-18T09:57:31+00:00 )
حوت 18, 1401 14:27 Asia/Kabul

فعال حقوق زنان در افغانستان تاکید کرد: زنان افغانستان با وجود تمام محدودیت هایی که حکومت طالبان بر آنان اعمال کرده عقب نشینی نکرده و به دادخواهی برای احقاق حقوق خود ادامه داده اند.

شهلا عارفی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به روز جهانی زن گفت: زنان افغانستان به خاطر رهایی از این وضعیت حتی بند و زندان را به جان خریدند و با وجود برخوردهای نامناسب و بسیار منفی و آسیب های روحی و روانی که به آنان وارد شده، ناامید نشده اند و در نظر دارند به مبارزه خود ادامه دهند.

وی یاد آور شد: زنان افغانستان در طول حدود 19 ماهی که طالبان قدرت را در این کشور به دست گرفته اند محدودیت هایی را تجربه کردند که در طول تاریخ تجربه نکرده بودند، آنان از حق تعلیم، تحصیل، کار، بیرون رفتن از منزل و حضور در اجتماع و حتی سخن گفتن محروم شدند و از ابتدایی ترین حقوق خود برخوردار نیستند.

این فعال حقوق زنان در افغانستان عنوان کرد: جامعه جهانی باید به ابراز تاسف در مورد اوضاع افغانستان و کوتاه آمدن در برابر طالبان پایان دهد ، در این صورت ممکن است طالبان به این دیدگاه برسند که نمی توانند در مقابل جهان بایستند و از مواضع خود عقب نشینی کنند در غیر اینصورت امکان بازپس گیری حق زنان در افغانستان وجود نخواهد داشت.

به گفته عارفی یکی از دلایل به رسمیت شناخته نشدن حکومت طالبان تاکنون جلوگیری از تعلیم و تحصیل زنان و حضور آنان در جامعه و فعالیت های فرهنگی و اقتصادی بوده، زنان افغان به این وضعیت اعتراض کردند و این اعتراضات سبب شد که جهان طالبان را به رسمیت نشناسد.

این فعال حقوق زنان در افغانستان اظهار کرد: دنیا می داند که زنان افغانستان دیگر خانه نشینی را نمی پذیرند و می خواهند نقش بارزی در جامعه خود ایفا کنند، توانا باشند و فرزندان سالم به جامعه تقدیم کنند زیرا استوار بودن و موفقیت زنان باعث استحکام و توفیق جامعه می شود.

اگر حکومت طالبان به این وضعیت و اعمال محدودیت برای زنان ادامه دهد به توفیق دست پیدا نمی کند و در صورتی که جامعه جهانی همچنان از به رسمیت شناختن طالبان خودداری کند آنان مجبور خواهند شد یا از مواضع خود عقب نشینی کنند و یا سیاست را کنار بگذارند.

 

کلیدواژه