حوت 22, 1401 11:06 Asia/Kabul
  • تاکید \
    تاکید \"حامد کرزی\" بر گفت و گوی ملی در افغانستان

"حامد کرزی" رئیس جمهوری اسبق افغانستان در دیدار با "رافائلا یودیچی" نماینده اتحادیه اروپا در امور افغانستان، بر آغاز گفتمان ملی در این کشور برای تأمین صلح پایدار تأکید کردند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط دفتر "حامد کرزی" دو طرف همچنین بر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در افغانستان به روی دختران گفتگو کردند. از دیدگاه محافل سیاسی گفتگوهای ملی در افغانستان کم هزینه ترین و در عین حال ثمربخش ترین راه کار برای پایان دادن به بحران سیاسی و امنیتی و حتی اجتماعی و اقتصادی در افغانستان است. بعد از تسلط مجدد طالبان در افغانستان در بیش از یک سال گذشته گروه های مختلف سیاسی و قومی در داخل و یا خارج از افغانستان به مخالفت های خود با شیوه حکمرانی طالبان ادامه می دهند که بخشی در قالب شبه نظامی رودر روی طالبان ایستاده اند.

"حسین حسینی" مزاری کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان در این باره می گوید:

«از شرایط بحران سیاسی و امنیتی در افغانستان گروه های تروریستی و خشونت طلب هستند که سود می برند و این در حالی است که با ایجاد وحدت ملی در افغانستان می توان عرصه را برای گروه های تروریستی در این کشور تنگ کرد».

واقعیت این است که طالبان تجربه ای شکست خورده از انحصارگرایی در قدرت را دارد و دو دهه پیش نیز با همین شیوه حکمرانی باعث بروز بحران شدید در افغانستان شد. با این حال طالبان همچنان خط مشی گذشته در انحصار گرایی در قدرت را ادامه می دهد که در بیش از یک سال گذشته نه تنها نتوانسته است بر بحران های امنیتی در افغانستان فایق آید، بلکه در مورد برخی از سیاست های خود جامعه جهانی را رو در روی خود قرار داده است که از جمله آن می توان به ممانعت از تحصیل دختران و اشتغال زنان در شرکت های خصوصی اشاره کرد. 

"ابوالفضل ظهره وند" کارشناس مسایل افغانستان در این‌باره می گوید:

«طالبان دقیقا و حتی فراتر از گذشته اشتباهات در حکمرانی را ادامه می دهد و تصمیم ندارد به اعتراض ها و پیشنهادات محافل مختلف داخلی منطقه ای و بین المللی در این مورد توجه کند. این وضعیت باعث انزوای طالبان شده است و در همان حال به خشونت های داخلی نیز دامن می زند که برای آینده تحولات افغانستان از جمله جذب سرمایه های داخلی و خارجی بسیار خسارت زا است». 

در هر حال، انفجارهای اخیر مزارشریف و افزایش نا امنی ها در افغانستان نشان می دهند، آنگونه که طالبان ادعا می کند و وعده داده است نمی تواند با خشونت های داخلی مقابله و امنیت پایدار را در افغانستان مستقر کند.

بنابرابن پیشرفت و ابادانی افغانستان که طالبان نیز در صدد تحقق آن است تنها از طریق ایجاد بستر لازم جهت گفتمان ملی و تشکیل حکومت فراگیر مسیر و عملی است و باعث حذف افراط گرایی و انزوای ان در جامعه افغانستان می شود. همان گونه که "حامد کرزی" هم پیش از این با تأکید بر آغاز فوری گفتمان ملی، آن را تنها راه برون‌رفت از تمامی مشکلات موجود افغانستان، تأمین صلح و ثبات پایدار و پیشرفت این کشور خوانده بود.

زیرا جامعه افغانستان به شدت از تکرار جنگ و خونریزی بیزار و به دنبال صلح و ارامش است. موضوعی که از اهداف طالبان نیز است اما تحقق آن نیازمند بازنگری در برخی از برنامه های سیاسی و اجتماعی حاکمیت طالبان است که مهمترین آن تشکیل دولت فراگیر گفتمان ملی نیز است.

کلیدواژه