حوت 23, 1401 12:19 Asia/Kabul
  • نشست قطر در مورد افغانستان
    نشست قطر در مورد افغانستان

برگزاری پنجمین نشست امنیت جهانی در قطر با نگاهی به آینده افغانستان و وضعیت کنونی این کشور نشان می دهد که مسایل مربوط به افغانستان به خصوص مسایل امنیتی ان همچنان مورد توجه جامعه جهانی قرار دارد و با ساده سازی برخی جریان ها قصد عبور از کنار آنرا ندارند.

در این نشست که با عنوان «تغییر نظم جهانی» برگزار می شود، از برخی از چهره‌های افغان نیز دعوت شده است. به گزارش «گولف تایمز»، در نشست سه‌ روزه قطر یک جلسه اختصاصی نیز درباره چشم‌انداز آینده افغانستان به ویژه در رابطه با امنیت و حکومتداری برگزار می شود. نشست های اخیر که در مناطق مختلف جهان در مورد افغانستان برگزار می شود، بر دو محور امنیت و کمک های انسان دوستانه تاکید دارند‌.

این بدان معنا است که با گذشت بیش از یک سال و نیم از بازگشت مجدد طالبان به قدرت در افغانستان‌ به رغم وعده های این گروه همچنان در مورد وضعیت امنیتی افغانستان و شرایط انسانی آن در سطح منطقه ای و جهانی نگرانی وجود دارد. این ‌نگرانی در ابعاد مختلف امنیتی، موادمخدر و مهاجرت های گسترده قابل تعریف و توجه است. "عبدالطیف نظری" کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان در این‌باره می گوید:

«طالبان وعده داده بود که با بازگشت به قدرت بسیاری از مشکلات از جمله ناامنی ها را حل کند که به گفته مقامات طالبان موفق هم بوده اند اما نگاه جهانی به مقوله امنیت در افغانستان صرفا نظامی نیست بلکه نوع تعاملات داخلی و برخورد با شهروندان و همچنین مساله تشکیل دولت فراگیر از جمله مولفه های تثبیت صلح و امنیت در افغانستان است که طالبان به آنها توجه ندارد».

از دیدگاه محافل سیاسی در عصر کنونی امنیت صرفا در برگیرنده مسایل امنیتی متاثر از سلاح و شبه نظامی گرایی نیست بلکه کیفیت زندگی شهروندان، نحوه مشارکت عمومی در حاکمیت و نوع حکمرانی تا تعامل آن با کشورهای منطقه و همچنین محافل بین المللی و به رسمیت شناختن آن حاکمیت در استحکام بخشی به امنیت در هر کشور و محیط پیرامون ان تاثیر گذار است. به همین دلیل اکثر نشست های بین المللی در مورد امنیت در افغانستان به تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه گروه های سیاسی و قومی و مذهبی در این کشور و اجرای الزامات شناسایی حاکمیت طالبان همچون رعایت حقوق شهروندی به خصوص زنان و دختران تاکید دارند. "محمدرضا بهرامی" کارشناس مسایل اففانستان در این‌باره می گوید:

«افغانستان‌ در سنوات گذشته مدام با ناارامی و خشونت های داخلی و همچنین اشغال مواجه بوده است. با این حال دولت های حاکم در جهت رفع مشکل و ایجاد شرایط پایدار در افغانستان حرکت نکردند و اکنون نیز این کشور همچنان با مشکلات زیادی روبرو است که عمدتا متاثر از انحصارگرایی قدرت از سوی گروه حاکم است که باعث می شود نه تنها مخالفان بلکه سایر بازیگران منطقه ای و بین المللی ضد ان موضع گیری کنند».

در هر حال توجه نشست امنیت جهانی در قطر به مساله افغانستان نشان می دهد که مسایل مربوط به این کشور از جمله مهمترین مولفه های تاثیر گذار بر امنیت جهانی است و تا زمانی که طالبان در جهت پاسخگویی به نگرانی ها در این مورد گام برندارد، این‌ نگرانیها همچنان ادامه دارد که حمله اخیر در مزار شریف مساله ساده امنیتی نیست که کشورهای منطقه و جامعه جهانی بخواهند از کنار آن بگذرند.

بنابراین بازداشت و مجازات عاملان این حمله و ممانعت از تکرار آن می تواند تا حدی به رفع نگرانی های عمومی منطقه ای و جهانی در مورد تحکیم پایه های امنیت در افغانستان کمک کند. در همان حال طالبان با تجدید نظر در برخی از احکام حکومتی که اعتراض های داخلی و بین المللی را برانگیخته است، در جهت جلب توجه جهانی به نحوه حکمرانی خود با هدف شناسایی بین المللی باید تلاش کتد.

کلیدواژه