حوت 27, 1401 19:18 Asia/Kabul
  •  تاکید پاکستان بر حفظ توان هسته‌ای
    تاکید پاکستان بر حفظ توان هسته‌ای

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان اعلام کرد، در برابر دریافت کمک صندوق بین المللی پول، از برنامه هسته‌ای خود دست نمی کشد. شهباز شریف گفت: توان هسته ای، قدرت بازدارندگی پاکستان است.

شرایط وخیم اقتصادی پاکستان موحب شده است، این کشور در ماههای اخیر به طور جدی به دنبال دریافت وام از صندوق بین المللی پول باشد اما انگونه که رسانه های پاکستان مطرح کرده اند به نظر می رسد یکی از شرایط این صندوق و در عین حال مسایل مطرح شده در جریان سفر اخیر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به اسلام آباد دست کشیدن پاکستان‌ از ادامه فعالیت های هسته ای نظامی بوده است.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان با تاکید بر ادامه فعالیت های هسته ای نظامی به شایعه‌ها در رسانه‌های اجتماعی پایان داد و گفت: این برنامه برای قدرت بازدارندگی پاکستان است. واقعیت امر این است که پاکستان هر گونه قدرت بازدارندگی خود را در برابر هند رقیب سنتی خود تقویت می کند و این موضوع کاملا در اختیار ارتش پاکستان است و دولت اسلام اباد نمی تواند در این خصوص تصمیم گیری کتد. "محسن رویی صفت" کارشناس مسایل پاکستان در این‌باره می گوید:

«سه موضوع کاملا در اختیار ارتش پاکستان است و دولت این کشور هیچ گونه حق تصمیم گیری در مورد، مساله افغانستان، مساله کشمیر و فعالیت های هسته ای نظامی ندارد . دو‌مساله اول به عنوان عمق استراتژیک پاکستان در برابر هند و سایر رقبای اسلام اباد است و فعالیت های هسته ای و موشکی هم به عنوان ابزار قدرت بازدارندگی پاکستان در منطقه تلقی می شود».

البته مجهز شدن پاکستان و هند به سلاح های هسنه ای در زمان جنگ سرد صورت گرفت. در آن زمان هند اگر چه از اعضای غیر متعهدها بود اما عملا جزیی از اردوگاه شرق و در جبهه شوروی محسوب می شد و پاکستان هم در اردوگاه غرب قرار داشت. اما بعد از پایان جنگ سرد به رغم انتظارات افکار عمومی پاکستان و هند برای تنش زدایی و حل اختلافات، دو کشور همچنان‌ رو در روی هم قرار دارند و همین باعث شده است شبه قاره هند به یکی از نظامی ترین مناطق جهان تبدیل شود.

این در حالی است که در صورت بروز هر گونه بحران و‌جنگ احتمالی سلاح هسته ای عملا کارایی لازم در مهار تهدیدات و حملات طرف مقابل را ندارد و منجر به نابودی هند و پاکستان خواهد شد. "بهرام جاهد" کارشناس مسایل پاکستان در این باره می گوید:

«اصولا توان هسته ای نظامی که دو رقیب همزمان انرا در اختیار دارند اگر چه به عنوان قدرت بازدارنده از سوی هند و پاکستان نگریسته می شود اما در عمل دارای پیامدهای بسیار مخربتری مانند گسترش فقر در شبه قاره نیز میشود. زیرا دو کشور رقیب ناگزیر به اختصاص هزینه های هنگفت برای حفظ و نگهداری تسلیحات نظامی به خصوص موشکی و هسته ای هستتد که اسیب جدی به وضعیت اقتصادی و اجتماعی هند و پاکستان وارد می کند».

از دیدگاه محافل سیاسی در شبه قاره هند انچه بیشتر امنیت ملی هند و پاکستان را تهدید می کند، افزایش فقر و فعالیت گروه های تروریستی هستند که در سال های اخیر ضربات زیادی را نیز به امنیت ملی انها وارد کرده اند. بنابراین رویکرد هند و پاکستان به گفتگو و حل اختلافات می تواند ضمن کمک به برقراری و تثبیت‌صلح و امنیت در شبه قاره هند از هزینه های هنگفت نظامی انها نیز بکاهد که سالانه فشار زیادی را بر بودجه های انها تحمیل می کند.

اظهارات "محمد اسحاق دار" وزیر دارایی پاکستان مبنی بر رد هرگونه سازش نیز نشان می دهد محافل بین المللی می کوشند از تضادهای دهلی نو و اسلام اباد در جهت تامین منافع غرب استفاده کنند. "محمد اسحاق دار" در مجلس ملی پاکستان تاکید کرد که هیچ طرفی نمی‌تواند به پاکستان بگوید که چه تسلیحات و چه موشک‌هایی داشته باشد.

با این حال پاکستان که به شدت به کمک‌های مالی بین المللی نیاز دارد. باید راه کاری جدی برای تامین مالی و گریز از فشارهای خارجی پیدا کتد که به نظر محافل سیاسی در پاکستان حفظ استقلال عمل در هر نوع تصمیم گیری براساس منافع ملی می تواند در این مورد کارساز باشد.

کلیدواژه