حوت 28, 1401 12:34 Asia/Kabul
  • هشدار سازمان ملل در مورد بروز قحطی در افغانستان
    هشدار سازمان ملل در مورد بروز قحطی در افغانستان

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل هشدار داد، افغانستان در معرض بالاترین خطر قحطی قرار دارد و کمک‌های غذایی به این کشور برای نجات میلیونها نفر، آخرین راه نجات است.

این‌ برای اولین بار نیست که نهادهای مرتبط با مسایل انسانی در افغانستان در مورد پیامدهای انسانی بی توجهی به وضعیت غذایی و معیشتی مردم افغانستان هشدار می دهند. یا این حال هشدار برنامه جهانی غذا در بالاترین سطح در ابن خصوص بیانگر وخامت بیش از پیش اوضاع انسانی در افغانستان است. به گونه ای که برخی خانواده‌های بی‌بضاعت به رسانه‌ها در افغانستان‌ گفته‌اند به دلیل افزایش فقر و بیکاری وضعیت اقتصادی آنها بدتر شده و توانایی تأمین هزینه‌های زندگی را ندارند و از نهادهای بین‌المللی کمک می گیرند.

سازمان ملل پیش‌تر گزارش داد، از ماه آگوست سال ۲۰۲۰ به این طرف از هر ده خانواده در افغانستان نه خانواده قادر به تهیۀ غذای کافی نیستند. "سید حسین مزاری" کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان در این‌ باره می گوید:

«دلایل مختلفی در بروز بحران انسانی در افغانستان‌ دخیل هستند که مهمترین انها تخریب زیر ساختهای اقتصادی تولیدی و صنعتی افغانستان در دو دهه گذشته از سوی اشغالگران غربی به خصوص آمریکا است. میرات انها برای افغانستان بعد از دو دهه اشغال ویرانی و تشدید فقر و افزایش ناامنی و تروریسم در افغانستان است که نهادهای بین المللی در مورد پیامدهای انسانی انها مدام هشدار می دهند».

براساس گزارش سازمان ملل، ۲۰ میلیون نفر از مردم افغانستان نمی‌دانند غذای وعده‌های بعدی خود را از کجا تهیه کنند و شش میلیون نفر دیگر نیز در یک قدمی قحطی قرار دارند. این به معنای هشدار در مورد بروز فاجعه انسانی در افغانستان است. نگرانی از آن جهت بیشتر می شود که برنامه جهانی غذا هشدار داده است، ذخایر مواد غذایی در ماه می سال جاری میلادی تمام می‌شود و این خانواده‌ها در سخت‌ترین شرایط قرار خواهند گرفت.

اگر چه بحران اوکراین باعث شده است تا توجهات جهانی به افغانستان کم رنگ شود اما امریکا با مصادره دارایی های افغانستان ضربه شدیدی را به وضعیت اقتصادی و اجتماعی افغانستان وارد کرد، به گونه ای متاسفانه واشنگتن در فرافکتی بحران افغانستان مجامع جهانی را به بی توجهی به بحران افغانستان متهم می کند. "علی خزایی" کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:

«افغانستان‌ از ظرفیت ها و توانایی های بالقوه زیادی از جمله در بخش کشاورزی برخوردار است و در صورت استفاده درست از این ظرفیت ها می تواند بسیاری از نیازهای خود را به ویژه در بخش کشاورزی تامین کند. اما در دو دهه گذشته نه تنها زیر ساخت های کشاورزی افغانستان نیز از سوی اشغالگران نابود شد بلکه انها با اهداف سودجویانه زمین های زیر کشت را به سمت کشت خشخاش و تولید مواد مخدر هدایت کردند که اکنون مردم افغانستان با قحطی روبرو هستند».

در هر حال، گزارش سازمان ملل مبنی براینکه به دلیل محدودیت‌های مالی، حداقل چهار میلیون نفر در افغانستان تنها نیمی از نیازهای غذایی خود را در ماه مارس دریافت خواهند کرد. هشداری جدی به مدعیان به اصطلاح دفاع از حقوق بشر است که جان‌ میلیونها نفر به دلیل سیاست های استعماری غرب به خصوص آمریکا در معرض خطر است.

براساس آمارهای برنامه جهانی غذا، جهت مواجه با افزایش افراد فقیر در افغانستان به ۹۳ میلیون دلار برای ۱۳ میلیون نفر و در ماه آوریل نیز ۸۰۰ میلیون دلار تا شش ماه آینده نیاز دارد که انتظار می رود با اتخاذ راه کارهای مناسب از سوی سازمان‌ ملل این میزان از نیاز مالی جمع اوری شود.

در این حال طالبان نیز که بیش از یک سال و نیم است مجددا قدرت را در افغانستان به دست گرفته است، قطعا در برابر وضعیت معیشتی و غذایی مردم این کشور مسئول است و باید به عنوان حکمران افغانستان سیاست ها و برنامه های لارم را در جهت همکاری با مجامع جهانی اتخاذ کند.

کاهش چشمگیر کمک‌های سازمان ملل متحد به افغانستان

کلیدواژه