کاهش چشمگیر کمکهای سازمان ملل به افغانستان
(last modified 1402-01-03T07:34:28+00:00 )
حمل 03, 1402 12:04 Asia/Kabul
  • کاهش چشمگیر کمکهای سازمان ملل به افغانستان
    کاهش چشمگیر کمکهای سازمان ملل به افغانستان

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) در گزارشی اعلام کرد، سازمان جهانی غذا در ماه مارس سال جاری میلادی دچار کمبود بودجه شده و به این دلیل، کمک‌ها در افغانستان را از 75درصد به 50 درصد رسانده‌ است.

به عبارت دیگر ۲۵ درصد از میزان کمکها به مردم افغانستان کاهش یافته است.بنابر گزارش اوچا سازمان جهانی غذا از آغاز سال 2023 تا ماه فوریه به 14میلیون نیازمند در افغانستان کمک کرده است اما این‌ سازمان در ماه مارس سال جاری تنها دو میلیون نیازمند را پوشش داده است.

بر اساس این گزارش، برای رسید‌گی به بحران بشردوستانه در افغانستان تا ماه آوریل به 93 میلیون دلار نیاز است.این در حالی است که به دلایل مختلف میزان کمکهای جهانی به افغانستان همچنان نزولی است و این باعث شده است نهادهای مختلف کمک کننده مدام در مورد پیامدهای ان هشدار دهند.

سید عیسی حسینی مزاری کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان در این باره می گوید:" افغانستان دارای ظرفیتهای بالقوه برای تامین نیازهای خود بخصوص در بخش غذایی است. اما در دوره های مختلف از جمله در دوره اشغال دو دهه گذشته این ظرفیتها نابود شده است. در دو دهه اشغال، امریکا و متحدان آن در افغانستان تمام زیر ساختهای تولیدی از جمله کشاورزی افغانستان را نابود کردند و این در حالی است که افغانستان از ظرفیتهای بالای کشاورزی برخوردار است"

بنا به اعلام دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل،افغانستان چهارمین کشور در معرض خطر از نظر بحران‌ها و رویدادهای طبیعی و هشتمین کشور آسیب‌پذیر در برابر هر گونه تهدیدات و تحریم های بین المللی است.‌اما نه تنها در دوره اشغال تمامی زیر ساختهای افغانستان نابود شد بلکه پس از خارج شدن آمریکا از افغانستان ،واشنگتن با اعمال تحریم و همچنین مصادره دارایی های مردم این کشور اخرین ضربه را برای نابودی توان تولیدی صنعتی تجاری و کشاورزی افغانستان وارد کرد.

علاوه براین بحران اوکراین نیز باعث شد تا توجهات بین المللی به بحران انسانی در افغانستان کاهش یابد. این در حالی است که مسبب همه این مشکلات و مصائب این کشور، آمریکا و متحدان آن هستند که برای پیشبرد اهداف شوم خود از هر اهرمی بر ضد مردم در مناطق مختلف جهان از جمله افغانستان استفاده می کنند.

«غلام حسین ناصری » کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان در این باره می گوید:"افغانستان با موقعیت راهبردی در منطقه همواره مورد توجه محافل و قدرت های بین المللی بوده است. به همبن دلیل تمام تلاش خود را معطوف به تضعیف و وابسته نگه داشتن افغانستان کرده اند. از این رو این کشور مشخصا در بیش از چهار دهه گذشته با اشغال و جنگ های داخلی روبرو بوده است. به گونه ای که افغانستان امروز با همه ظرفیتهای داخلی نیازمند کمکهای بین المللی است"

در هر حال، با توجه به ظرفیتهای تولیدی افغانستان بخصوص کشاورزی انتظار مردم این کشور این است که با اتخاذ راه کارها و برنامه های ملی تولید کشاورزی را احیا کند و در این میان طالبان که برای بار دوم حکمرانی افغانستان را به دست گرفته است با مسئولیت سنگینی در این خصوص روبرو است و برای مردم افغانستان و محافل منطقه ای قابل پذیرش نیست که افغانستان با این همه ظرفیتهای کشاورزی نیازمند کمکهای خارجی باشد.

طالبان به عنوان حاکم افغانستان با تلاش برای جذب سرمایه گذاریهای منطقه ای و بین المللی بخصوص کشورهای اسلامی از توانایی لازم برای احیای رشد صنایع تولیدی و بخش کشاورزی برخوردار است. اتخاذ راه کارهای ملی و تقویت همکاری های منطقه ای می تواند به پیشبرد برنامه های احیای رشد اقتصادی افغانستان کمک کند.

در این حال، بازنگری طالبان افغانستان در برخی از مسایل حکمرانی می تواند بیش از پیش به جلب نظر محافل منطقه ای برای توسعه همکاری با افغانستان و سرمایه گذاری در این کشور کمک کند. زیرا زیبنده افغانستان نیست که منتظر کمکهای بین المللی برای نجات مردم خود از بحران های غذایی باشد.

کلیدواژه