حمل 07, 1402 12:14 Asia/Kabul
  • آغاز سال تحصیلی جدید افغانستان و افسوس دختران افغان
    آغاز سال تحصیلی جدید افغانستان و افسوس دختران افغان

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در افغانستان جمع کثیری از ساکنان خوست و کابل از مقامات طالبان خواستند، مدارس دخترانه را برای ادامه تحصیل نیمی از دانش آموزان افغانستان بازگشایی کند.

"آدم خان" بزرگ قومِ خوست اعلام کرد، «خواست همه مردم افغانستان بازگشایی مدارس دخترانه است و باید به این خواست‌ها توجه جدی شود".

شماری از دانش‌آموزان دختر در نخستین روز سال آموزشی ۱۴۰۲ هجری خورشیدی در کابل اعلام کردند بار دیگر با حسرت و ناامیدی روبه‌رو شده‌اند.

"صدف" از جمله دانش‌آموز افغان است که می گوید «امروز روز ناامیدی مااست. منتظر بودیم که در این روز بتوانیم به مدارس برویم؛ اما به ما اجازه ندادند».

اگر چه طالبان تحت فشارهای منطقه ای و بین المللی اعلام می کند که با تحصیل دختران مخالف نیست، اما عملا هیچ گشایشی در این خصوص صورت نگرفته است. پیش تر طالبان اعلام کرده بود که با ایجاد شرایط مناسب امکان تحصیل دختران فراهم خواهد شد که عملا اقدامی در این خصوص صورت نداده است‌. این موضع طالبان پیامدهای ناگواری برای جامعه افغانستان و همچنین نسل های اینده این کشور دارد و عملا نیمی از جامعه افغانستان را که آینده سازان افغانستان هستند از نعمت آموزش محروم می کند که در اینده موجب ایجاد خلاء در بخشی از مشاغل مرتبط با زنان نیز خواهد شد و در همان حال موجب کوچ اجباری خانواده هایی خواهد شد که خواهان ادامه تحصیل دختران خود در خارج از افغانستان هستند.

اسدا... زائری کارشناس مسایل اجتماعی در افغانستان در این باره می گوید: "حدود نیمی از جامعه افغانستان را زنان و دختران تشکیل می دهند که محروم کردن انان از تحصیل در واقع سوزاندن یک نسل از جامعه افغانستان است که می تواند اثار ویرانگری را بر جامعه این کشور داشته باشد. مشاغلی مانند پزشکی در ارتباط مستقیم با زنان است و ایجاد خلا در این بخش ضایعه ای برای جامعه سنتی افغانستان خواهد بود".

نکته قابل توجه اینکه جامعه امروز افغانستان با جامعه دو دهه پیش که طالبان دوره اول حاکمیت خود را گذراند کاملا متفاوت است به گونه ای که نسل تحول خواه و دانش اندوز افغانستان در برابر برخی از تصمیمات اجرای طالبان مانند محروم کردن دختران از تحصیل مقاومت می کنند. در همین حال شماری از اعضای جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان از اقدام طالبان در جلوگیری از تظاهرات اعضای این جنبش علیه تعطیلی مدارس دخترانه در کابل خبر دادند. این تظاهرات از سوی این جنبش برای صبح روز یکشنبه در کابل برنامه ریزی شده بود اما به گفته زنان معترض، تظاهرات کمی پس از آغاز توسط نیروهای طالبان متوقف شد.

طالبان مانع تظاهرات خیابانی زنان در کابل شدند

به گفته شاهدان عینی نیروهای طالبان با محاصره معترضان، زنان را تهدید و به آن ها توهین کردند. برخی شهود تاکید کردند که نیروهای طالبان برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان، به روی زنان سلاح کشیده اند. این نشان می دهد که نسل جدید افغانستان چه زنان و چه مردان به دنبال کسب دانش و افزایش مهارت های خود برای ساختن افغانستانی آباد و آزاد است و در برابر سختگیری های طالبان مقاومت می کنند‌، موضوعی که از حمایت های بین المللی برخوردار است و جامعه جهانی نیز بارها از طالبان خواسته است نسل اینده افغانستان را تحت تاثیر سباست های اشتباه خود قرار ندهد.

اکرم عارفی کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان در این باره می گوید: "جامعه جهانی بارها از طالبان خواسته است شرایط ادامه تحصیل دختران را فراهم کند تا نیمی از دانش آموزان و دانشجویان افغانستان که دختر هستند بتوانند ادامه تحصیل دهند. اما نکته قابل توجه اینکه طالبان به عنوان حکمران افغانستان باید خود به این نتیجه برسد که جامعه زنان این کشور به مشاغلی نیاز دارد که حتما باید از سوی زنان صورت گیرد و تا زمانی که طالبان به این نتیجه نرسد مشکل می توان انان را برای اجرای چنین برنامه هایی متقاعد کرد."

در هر حال، طالبان در حالی مانع از ادامه تحصیل دختران در سطوح مختلف می شود که بنا به گزارشهای خبری دختران مقامات ارشد طالبان در پاکستان و یا قطر در حال تحصیل هستند و این بیانگر برخورد متناقض و دو گانه طالبان با تحصیل دختران است. طالبان که خود را گروهی مذهبی می داند و بر عدالت در همه سطوح تاکید دارد باید در سطح آموزشی نیز میان فرزندان خود و فرزندان افغانستان تفاوتی قایل نشود و به همه به یک چشم بنگرد تا از فرصت برابر آموزشی برخوردار باشند.

درخواست شهروندان افغان از طالبان برای بازگشایی مدارس دخترانه

کلیدواژه