حمل 07, 1402 12:51 Asia/Kabul
  • درخواست طالبان برای لغو تحریم مقامات این گروه   
    درخواست طالبان برای لغو تحریم مقامات این گروه  

طالبان از سازمان ملل خواست اسامی مقامات این گروه را از فهرست سیاه حذف کند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان اسامی اعضای این گروه در لیست سیاه سازمان ملل و آمریکا را حدود ۲۰ تا ۲۵ نفر اعلام کرد و گفت:  برخی از این افراد فوت شده اند و تعداد کمی از آن ها در فعالیت های طالبان مشارکت دارند.

سخنگوی طالبان عدم حذف اسامی اعضای این گروه را نقض توافقنامه دوحه دانست و از جامعه جهانی خواست که به جای فشار، با حکومت طالبان همکاری کند.

مجاهد، اعمال فشار و زورگویی را بی نتیجه توصیف کرد و بی آن که مستقیما به دو دهه جنگ و اشغالگری های آمریکا اشاره کند، گفت: بیست سال جنگ ثابت کرده است که مردم افغانستان تسلیم فشارها نشده اند.

درخواست سخنگوی طالبان از سازمان ملل برای حذف نام مقامات این گروه از فهرست سیاه، مسئله ای است که طالبان در دوره جنگ افغانستان و حتی پس از تسلط بر این کشور آنرا بارها مطرح کرده است.

آنگونه که مجاهد گفته است، براساس توافقنامه صلح  دوحه که در فوریه 2021 بین گروه طالبان و دولت آمریکا امضا شد، قرار بوده  اسامی آندسته از مقامات طالبان که در لیست سیاه قرار دارند، حذف شود.

برغم امضای توافقنامه صلح دوحه بین طالبان و دولت امریکا وخروج این کشورازافغانستان، اما مقامات این گروه می گویند بخش عمده مفاد این توافقنامه توسط کاخ سفید اجرا نشده است که این مسئله شرایط را برای طالبان دشوار کرده است.

عدم به رسمیت شناختن گروه طالبان توسط آمریکا به عنوان حکومت جدید افغانستان و پیروی کشورهای اروپایی از این رویکرد کاخ سفید، موجب شده تا طالبان در انزوایی بین المللی قرار گیرد که این مسئله اداره امور افغانستان  و تامین  نیازهای مردم این کشور را بشدت با سختی مواجه  کرده است.

برهمین اساس است که سخنگوی طالبان نیز در ادامه درخواست خود برای حذف اسامی مقامات این گروه از لیست سیاه سازمان ملل، مجددا برمسئله تعامل جامعه جهانی با حکومت طالبان تاکید کرده است.

طالبان تا قبل از رسیدن به قدرت در افغانستان، تنها مشکل خود برای تشکیل حکومت  را حضور نیروهای خارجی می دانست اما پس از تسلط بر این کشور، با مشکل بزرگتری روبرو شد.

مشکل اساسی طالبان که حتی می تواند به اندازه دوره جنگ با نیروهای خارجی برای این گروه دردسر ساز باشد، عدم شناسایی رسمی این گروه توسط جامعه جهانی است که اوضاع را برای حکمرانی طالبان پیچیده کرده است.

در شرایطی که دولت طالبان درعرصه خارجی با تحریم و انزوا روبروست، در داخل افغانستان نیزبه دلیل عدم انعطاف پذیری در باورهای سیاسی و فرهنگی خود با مشکل عدم پذیرش عمومی مواجه است. ادامه انزوای بین المللی و  بن بست سیاسی داخلی سبب شده تا به صورت موردی فرامینی در دولت طالبان صادر شود تا دستکم بتواند فضای داخلی را تعدیل کند. 

شاید برهمین اساس است به تازگی رهبر طالبان دستور لغو یا بازنگری احکام صادر شده از سوی قوه قضائیه دولت سابق افغانستان را صادر کرده است.

دولت طالبان امید دارد بتواند با اتکا به فرامینی همچون برخی عفوهای محدود منطقه ای، تجدید نظر و یا لغو احکام دادگاه های افغانستان در دولت های پیشین این کشور تا حدودی نگاه مردم افغانستان را به خود معطوف کند.             

     درخواست طالبان برای لغو تحریم مقامات این گروه از فهرست سیاه امریکا و سازمان ملل 

کلیدواژه