حمل 10, 1402 11:47 Asia/Kabul
  • وعده مجدد طالبان در مورد تحصیل دختران
    وعده مجدد طالبان در مورد تحصیل دختران

شیر محمد عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان در بازدید کنسولگری افغانستان در امارات با اشاره به محدودیت‌های آموزشی برای دختران افغان گفت، درهای علم نباید به روی کسی بسته شود؛ این حق همه است، چه مرد باشد و چه زن، کسب علم بر آنها واجب است.

وی تأکید کرد طالبان تلاش می‌کند به مشکل آموزش دختران رسیدگی شود و اجازه یابند به تحصیلات‌ خود ادامه دهند. استانکزی با اشاره به اینکه طالبان افغانستان به صورت قطعی اعلام نکرده است که آموزش زنان را نمی‌پذیرد، تأکید کرد:،این یک تصمیم موقت است، شمار زیادی از علمای دینی افغانستان معتقدند آموزش زنان و دختران باید آزاد باشد.

در دیدار اخیر هیاتی از امارات از کابل نیز چنین موضعی در مورد تحصیل دختران از سوی طالبان مطرح شد. انعطاف در این مورد از چند جهت قابل توجه است. اول آنکه فشارهای منطقه ای و بین المللی بر طالبان در مورد ادامه تحصیل دختران همچنان رو به افزایش است.

دوم انکه امارات و عربستان دو کشور عربی حاشیه خلیج فارس حامی اصلی طالبان هستند که به نظر می رسد این گروه به ظاهر هم که شده ملاحظات بخصوص امارات را در مورد ادامه تحصیل دختران در نظر دارد.

غلام حسین ناصری کارشناس مسایل آموزشی و اجتماعی در افغانستان در این باره می گوید:"طالبان در یک و نیم سال گذشته چندین بار وعده ادامه تحصیل دختران را داده اما در عمل اقدامی صورت نداده است.

به نظر می رسد مخالفت با ادامه تحصیل دختران مساله هویتی و اعتقادی در این گروه است و این بیانگر ادامه سیاست حکمرانی دو دهه پیش طالبان است"اظهارات استانکزی مبنی براینکه بسته‌بودن مدارس دخترانه دلیلی شرعی ندارد و همه علمای افغانستان موافق هستند که هرچه زودتر زمینه امکانات آموزشی برای دختران فراهم شود به گونه ای بیانگر اختلاف نظر در سطوح مختلف طالبان در این مورد است. استانکزی که فرد تحصلیلکرده در گروه طالبان است و تحصیلات عالیه دارد پرچمدار یک گروه و جریان طالبان است که بدون تردید با ادامه تحصیل دختران موافق هستند اما تصمیم گیرندگان اصلی در این مورد طالبان مستقر در قندهار است که قطعا در این مورد نظر مثبت ندارند زیرا اظهارات برخی از مقامات طالبان در مورد تمایل طالبان برای ادامه تحصیل دختران بعد از آغاز سال تحصیلی جدید چندان قابل اعتنا نیست.

اسدا.... زائری کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان می گوید:"طالبان امروز همان طالبان افغان دو دهه پیش نیست و گروههای مختلفی مانند شبکه حقانی نیز در این گروه ادغام شده است که به نظر می رسد عمدتا نزدیک به پاکستان هستند.

هر چند همه طالبان در مدارس دینی این کشور اموزش دینی می بینند اما از نظر خط مشی سیاسی و نظامی ممکن است تفاوت هایی با هم داشته باشند."در هر حال بنا به اعلام رسانه‌ های افغانستان محرومیت دختران از ادامه تحصیل بارها با واکنش‌های داخلی و بین المللی مواجه شده است.

از جمله سازمان همکاری‌های اسلامی ممانعت زنان از تحصیل در افغانستان را خلاف شریعت اسلامی عنوان کرد. با این حال، حکومت طالبان بارها در مواضع آموزشی‌ خود اعلام نموده است که دختران را از ادامه تحصیل منع نکرده‌ و در تلاش است تا شرایط آموزشی آنان را فراهم کند، اما تاکنون هیچ زمان مشخصی برای بازگشت دختران به مدارس مقطع متوسطه تعیین نکرده است.

این بدان معنا است که در طالبان در این خصوص اتفاق نظر وجود ندارد و بخشی از طالبان با دادن وعده تحصیل دختران و انعطاف در این مورد می کوشد بر بخش تندرو تر طالبان تاثیر بگذارد.

کلیدواژه