ثور 02, 1402 11:57 Asia/Kabul
  • نگرانی های فزاینده اسرائیل از تحولات راهبردی جدید در خاورمیانه
    نگرانی های فزاینده اسرائیل از تحولات راهبردی جدید در خاورمیانه

در هفته های اخیر چند تحول راهبردی در منطقه روی داده که رژیم صهیونیستی را به شدت نگران کرده است.

به گزارش رادیو دری؛ نخست همبستگی است که بین اضلاع مختلف محور مقاومت پدید امده است و این همبستگی بعد از تعرضات اخیر صهیونیست ها به مسجد الاقصی خود را نشان داد و احتمال درگیری در چند جبهه بیش از پیش صورت عملی به خود گرفت.
«یوآف گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در نشستی با اذعان به اینکه اسرائیل اکنون با چالش بزرگ جدیدی از سوی جبهه مقاومت مواجه است، فاش ساخت که بایستی ارتش برای گشوده شدن جنگی فراگیر همزمان از چند جبهه آماده شود.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اضافه کرد که ما به دوران پایان درگیری محدود رسیده‌ایم و امروز با پدیده شاخصی در جنگ آتی مواجه خواهیم شد و آن تشکیل جبهه‌های درگیری همزمان و از چند محور خواهد بود.این اظهارات بعد از ان بیان شد که رژیم صهیونیستی از سقوط یک فروند پهپاد خود در خلال تجاوز به آسمان سوریه خبر داد.
به نوشته روزنامه اسرائیلی "یعدیعوت آحارانوت"، «الیشا بن کینون» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه گفت که یک فروند ارتش این رژیم سه شنبه شب حین پرواز در حریم هوایی سوریه به داخل  منطقه‌ای در این کشور سقوط کرده است.
وی با بیان اینکه علت موضوع در دست بررسی است مدعی شد هیچ خطری برای درز اطلاعات این پهپاد وجود ندارد. پیش ازاین نیزسخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی  از سرنگونی یک پهپاد دیگر این رژیم خبر داده بود.
بر این اساس احتمال اینکه پهپاد جدید نیز سرنگون شده باشد زیاد است که این ادعای این رژیم مبنی بر نقص فنی پهپاد ساقط شده را زیر سوال می برد.اکنون به نظر می رسد سوریه بیش از هر زمان دیگر آمادگی لازم را برای نشان دادن ضرب شست در برابررژیم صهیونیستی را دارد:
نخست اینکه سوریه با موفقیت و لو با تحمل میلیارها خسارت و دهها هزار کشته از پروژه براندازی عبور کرده و اقتدار و حاکمیت خود را بازیافته و در عین حال از درگیری های داخلی به عنوان فرصتی برای بازسازی ارتش و تربیت نیروهای جدید استفاده کرده است و با کمک ایران و روسیه پدافند هوایی خود را تقویت و حتی به بهتر از دوره پیشا جنگ رسانده است.
 دوم اینکه همه کسانی که از گروه های مسلح شورشی و یا تکفیری حمایت می کردند اکنون یکی پس از دیگری تغییر موضع داده و ضمن قطع این حمایت ها رویکرد آشتی با دولت مرکزی دمشق را در پیش گرفته اند و برای ازسرگیری روابط با سوریه تلاش می کنند. 
در بین اضلاع محور مقاومت تنها سوریه بود که تاکنون در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوعی جانب احتیاط را در پیش می گرفت و از رودروی نظامی پرهیز می کرد اما اکنون به نظرمی رسد همانند دیگر اضلاع مقاومت دستیابی به قدرت بازدارندگی را در دستورکار جدی قرار داده است. 
اما تحول دوم درروابط میان محور مقاومت با دیگر کشورهای عربی صورت گرفته که تا پیش از این به طور مستقیم و غیرمستقیم  در کنار امریکا و رژیم صهیونیستی علیه محور مقاومت قرار داشتند.   ایران و عربستان سعودی پس از قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک از سال ۲۰۱۶ در تاریخ دهم مارس ماه گذشته میلادی با میانجیگری پکن، توافقنامه‌ای امضا کردند که در پی این توافق، روابط سیاسی خود را مجددا از سر گرفتند.
پس از این توافق، عربستان سعودی در راستای پذیرش گام به گام و بازگشت مجدد سوریه به جهان عرب، فیصل مقداد وزیرامورخارجه سوریه را به ریاض دعوت کرد، پس از آن نیز فیصل بن‌فرحان وزیرخارجه عربستان سعودی به دمشق سفر و با بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور نیز دیدار و گفتگو کرد.
همزمان تونس و سوریه در اقدامی متقابل، سفرای جدید خود را در دو کشور تعیین کردند.
از سوی دیگر در منطقه خلیج‌فارس، ایران پس از سال‌ها تنش با امارات، سفیر خود را در آنجا منصوب کرد. به موازات این رویدادها، قطر و بحرین از سرگیری مجدد روابط دیپلماتیک میان خود خبر دادند.علاوه بر این هیئتی از حماس به ریاست اسماعیل هنیه و خالد مشعل پس از ۱۵ سال قطعی روابط، به عربستان سعودی سفر کردند.
رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی در 12 سال گذشته در بحران سوریه موضع واحدی داشتند و هر دو طرف خواستار سرنگونی دولت بشار اسد بودند و حتی رویای تجزیه سوریه و تضعیف محور مقاومت در منطقه  را در سر داشتند. بنابراین بحران سوریه یک اتحاد عبری-عربی را با محوریت آمریکا به وجود آورده بود و مقامات صهیونیستی هم میدان سوریه را سکوی پرشی برای خروج از انزوای منطقه‌ای می‌دیدند، لذا تلاش کردند با کشاندن اعراب به روند عادی سازی روابط، پروژه «از نیل تا فرات» را به شکل دیگری عملی کنند.
اما اکنون نزدیکی و بهبود روابط میان سوریه با کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس و توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک باعث نگرانی شدید رژیم صهیونیستی شده و رویای این رژیم را برای تشکیل ائتلاف عربی – بین‌المللی بر ضد تهران از بین برده است.روزنامه معاریو چاپ اسرائیل بازگشت سوریه به جمع کشورهای عربی و نزدیکی آن به برخی کشورهای عربی را «خاورمیانه جدید» توصیف کرد و از حضور بشار اسد در نشست آینده اتحادیه عرب به عنوان تحولی مهم در احیای روابط بین سوریه و کشورهای عربی بعد از سال ۲۰۱۱ نام برد.
روزنامه هاآرتص نیز توافق ایران و عربستان را ارزیابی و آن را نقشه جدید خاورمیانه و ورای آن توصیف کرد.به نوشته این روزنامه این توافقی است که رویای اسرائیل را برای ایجاد ائتلاف عربی- بین‌المللی علیه ایران برهم زد.
براین اساس می توان گفت رژیم صهیونیستی با چند نگرانی مضاعف روبه روست: از یک سو از این نگران است برنامه هایی که برای پروژه براندازی در سوریه و یا عادی سازی روابط با کشورهای عربی در چارچوب توافق نامه های موسوم به توافق نامه های ابراهیمی طراحی کرده بود، معلق شده است و از دیگر سو شاهد گشایش های غیرمنتظره در روابط میان ایران و سوریه با کشورهای عربی است که پروژه ایران هراسی آن را بر باد داده است.
از همه مهمتر اینکه نه تنها اضلاع مختلف محور مقاومت هریک به تنهایی به قدرت بازدارندگی رسیده یا به آن نزدیک شده اند بلکه در پیوند با یکدیگر عملا اصل یکی برای همه و همه برای یکی را پیاده کرده اند.

کلیدواژه