ثور 28, 1402 14:41 Asia/Kabul

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان تاکید کرد: تمام مسایل افغانستان از جمله مساله کوچی ها و چراگاه های مربوط به شیعیان و هزاره ها باید با تدبیر، تفاهم و برادری و بدون دخالت بیگانگان حل و فصل شود.

محمد حسن جعفری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به دیدار مولوی عبدالکبیر که به تازگی جانشین ملا محمد حسن آخند رئیس الوزرای حکومت طالبان شده با تعدادی از نمایندگان و متنفذان قوم هزاره و اینکه گفته مساله کوچی ها و مردم هزاره را در رابطه با چراگاه ها به صورت اصولی و در پرتو شریعت حل می کنیم گفت: این یک مشکل دیرینه است که باید با تدبیر و تفاهم و بدون دخالت بیگانگان حل شود.

وی افزود: این یک مشکل بیش از یکصد ساله است، طی این مدت هیچ دولتی نتوانسته آن را حل و فصل کند و طالبان هم تا کنون قادر به حل آن نبوده اند، به نظر می رسد این مساله از طرف انگلیسی ها و دیگر غربی ها راه اندازی شده تا اهرم فشاری بر مردم تشیع افغانستان باشد و به بهانه های مختلف زمین های آن ها غصب شود، بنابراین حل این مساله هم کار دشواری است.

به گفته این کارشناس سیاسی این که مولوی عبدالکبیر با جمعی از نمایندگان و متنفذین جامعه تشیع دیدار و در این زمینه صحبت کرده بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و نتیجه خاصی هم ندارد چنانکه مقامات طالبان در موارد دیگری با اعضای شورای علمای شیعه افغانستان هم دیدار کردند و آن نیز نتیجه ای نداشت. طالبان اصولا برنامه ای برای بها دادن به جمعیت بزرگ اهل تشیع افغانستان ندارند و فقط برای اینکه اعتراضاتی علیه آن ها در مناطق شیعه نشین و هزاره نشین شکل نگیرد مسایلی را در رابطه با حل مساله کوچی ها مطرح می کنند.

جعفری عنوان کرد: اگر طالبان یا دیگر حاکمان افغانستان مستقل می بودند و بر اساس افغانستانی بودن تصمیم گیری می کردند بسیاری از مشکلات حل می شد و میلیون ها نفر از مردم افغانستان آواره نمی شدند. مسایل افغانستان باید با تفاهم و برادری و بدون کشمکش حل و فصل شود و با درگیری و جنگ حل نمی شود.

این فعال سیاسی افغان اظهار امیدواری کرد که قضایای افغانستان با تفاهم و تدبیر حل و فصل شود و یک دولت فراگیر تشکیل شود و نگرانی های دنیا نسبت به افغانستان از بین برود، آرزوی تمام مردم افغانستان هم اسن است که بتوانند به خوبی و در آسایش و آرامش در کشور خود زندگی کنند، جامعه تشیع هم بخش بزرگی از جمعیت افغانستان است که هیچ کس نمی تواند و نباید آنان را نادیده بگیرد.      

جعفری در مورد کناره گیری یا کنار گذاشته شدن ملا محمد حسن آخند رئیس الوزرای حکومت طالبان هم گفت: او کارآیی چندانی نداشت و طالبان برای اینکه به دنیا بگویند در حال تغییر و تحول هستند تغییراتی را در سطوح مدیریتی خود ایجاد می کنند، به این ترتیب طالبان به کشورهای مختلف پیام می دهند که در حال آماده سازی شرایط هستند تا جامعه جهانی آن ها را به رسمیت بشناسد.

وی اضافه کرد: البته جابجایی مقامات حکومتی در افغانستان بسیار طبیعی است و تاثیرچندانی هم در امور ندارد زیرا تصمیم گیری ها در مورد مسایل این کشور از بیرون انجام می شود و طی چند دهه گذشته هم چنین بوده است و اگر قرار است تغییری رونما شود ابتدا باید در این مورد باشد.

 

کلیدواژه