ثور 31, 1402 13:55 Asia/Kabul

معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفت: از کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه انتظار می رود برای بهبود وضعیت اقتصادی و تجارتی و ایجاد تسهیلات ترانزیتی با افغانستان همکاری کنند.

خانجان الکوزی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست اقتصادی جهان اسلام و روسیه در کازان روسیه و شرکت هیاتی از افغانستان در این نشست و دیدارهایش با شرکت کنندگان در آن گفت: این نشست در شرایط کنونی بسیار با اهمیت است، روابط تجارتی افغانستان با روسیه، کشورهای آسیای میانه و کشورهای اسلامی در گذشته گسترده تر بود اما با حضور امریکایی ها در افغانستان این روابط کاهش یافت.

وی افزود: در حال حاضر حکومت طالبان، تاجران افغانستان، روسیه و کشورهای آسیای میانه تلاش می کنند که مناسبات تجاری دوباره قوت بگیرد و مشکلات بر سر راه تجارت و سرمایه گذاری برطرف شود و انتظار می رود قراردادهای چندجانبه عقد شود چنانکه در گذشته قراردادهای تجاری و ترانزیتی با روسیه و کشورهای آسیای میانه برای صادرات محصولات افغانستان در بخش های مختلف وجود داشت که البته این قراردادها در حال حاضر در بخش معدن و زراعت وجود دارد.

این تاجر کهنه کار افغان اظهار امیدواری کرد که تعرفه های ترجیحی در منطقه ایجاد شود تا تاجران افغان بتوانند به آسانی محصولات صادراتی خود را صادر کنند و قراردادهای چندجانبه ترانزیتی هم امضا شود تا کالاهای تاجران افغان معطل نشود زیرا افغانستان عضو سازمان تجارت جهانی است و بسیاری از کشورهای منطقه هم عضویت این سازمان را دارند.

معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان اظهار کرد: در این نشست در رابطه با بخش تجارت و ترانزیت صحبت شده تا مشکلات بخش های تجارت و حمل و نقل حل شود و نیز در رابطه با ظرفیت های معدنی و امکانات سرمایه گذاری در افغانستان که روسیه و کشورهای آسیای میانه هم به آن علاقمند هستند، صحبت شده تا برای کشورهای شرکت کننده هم اطلاعات لازم داده شود تا برای سرمایه گذاری در افغانستان تشویق شوند.

الکوزی گفت: مشکلات تجاری و اقتصادی افغانستان و کشورهای منطقه در حال حاضر بیشتر در بخش ترانزیت است چون کالاهای افغانستان برای صادرات از چندین کشور عبور می کند، در گذشته و در زمان اتحاد جماهیر شوروی مشکلات و هزینه های ترانزیتی کمتر بود اما اکنون هر کدام از کشورها قوانین خاص خود را دارد و هزینه های ترانزیتی افزایش یافته و لازم است که با عقد قراردادهای چند جانبه در این زمینه مشکلات کاهش داده شود.

این کارشناس افغان عنوان کرد: از طرف دیگر برخی تعرفه ها و خدمات در بعضی از کشورهای آسیای میانه پایین است و محصولات تولیدی و صادراتی افغانستان قادر به رقابت با آن ها نیست که در این زمینه هم باید فکر شود، انتقال پول و مسایل بانکی از دیگر مشکلات است که آن هم باید حل شود.

وی اظهار امیدواری کرد که گفت و گوهای نشست کازان روسیه در بهبود و تسهیل تجارت افغانستان تاثیرگذار باشد و کشورهای منطقه هم در این زمینه با افغانستان همکاری کنند و تصمیم های اقتصادی که اتخاذ می شود عملی شود.

 

کلیدواژه