جوزا 06, 1402 13:13 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: چین در کنار پیگیری مسایل اقتصادی در افغانستان اطمینان از وضعیت امنیتی این کشور در جهت تامین امنیت خود را هم دنبال می کند.

محمد سرور جعفری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به دیدار وانگ یو سفیر چین در افغانستان با سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان و تاکیدش بر اینکه چین هیچ گاه حامی سیاست فشار و مداخله نیست، اظهار داشت: برای چین علاوه بر مسایل اقتصادی، مسایل امنیتی در افغانستان هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: درست است که یکی از مباحث مهم برای چینایی ها بحث اقتصادی و دستیابی به مواد اولیه مورد نیاز در صنعت است که در افغانستان برای چین و دیگر کشورها به صورت ارزان قابل دسترس است اما به نظر نمی رسد که تمام تمرکز چینایی ها روی بحث اقتصاد باشد و یکی از مباحث مهم امنیت است.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: در داخل افغانستان شرایطی به وجود آمد که از یکسو زمینه رشد گروه های تروریستی و افراطی را بسیار مساعد کرد و با تمام ادعاها، وعده ها و تعهداتی که طالبان داشتند توان کنترل گروه های تروریستی را نداشتند تا از خاک افغانستان علیه دیگر کشورها استفاده نشود.

به گفته جعفری فقر، ناامنی، بی ثباتی، فروپاشی نهادهای امنیتی آموزش دیده و جایگزینی آن ها با نیروهایی که بیشتر جنگ چریکی می کردند و با سیستم ها و تجهیزات مدرن نظامی آشنا نبودند یک خلاء امنیتی و یک معمای امنیتی برای کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه افغانستان به وجود آورد. از اینرو چینایی ها تلاش کردند که وضعیت را مدیریت کنند و از نظر امنیتی و اطلاعاتی در درون افغانستان اشراف داشته باشند تا در خلاء امنیتی و اطلاعاتی قرار نگیرند.

وی عنوان کرد: به صورت کلی در دوره حکومت های قبلی در افغانستان موسوم به دوران جمهوریت سیاست چین تا حدی محافظه کارانه بود و سعی نمی کرد در جدال های گفتمانی در سطح منطقه و جهان که در برابر ایالات متحده امریکا وجود داشت، حضور پیدا کند اما از دو سال قبل نه تنها در رابطه با افغانستان بلکه در رابطه با سایر بحث ها فعال تر عمل می کند به همین دلیل گاهی گفت و گوها تبدیل به بحث های جنجالی هم شده است.

این کارشناس سیاسی گفت: چین حتی در رابطه با حل منازعات کشورهای منطقه و جهان مثل جنگ اوکراین طرح پیشنهادی داشت و تلاش کرد در مدیریت بحران بین المللی نقش داشته باشد و این تفاوت الگوی رفتاری می تواند در سطح افغانستان هم اجرا شود.

وی اضافه کرد: چین در گذشته سعی نمی کرد در برابر امریکا قرار بگیرد به همین دلیل پروژه هایش در درون افغانستان با مشکل مواجه بود که یکی از آن ها استخراج از معدن مس عینک لوگر بود که با وجود قرارداد رسمی موفق به بهره برداری نشد و تا کنون باقی مانده، اما به نظر نمی رسد چنین چیزی در شرایط کنونی چندان مشکل ساز باشد.

 

کلیدواژه