جوزا 08, 1402 13:44 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: فراگیر نبودن حکومت طالبان امری آشکار است و طالبان زمانی می توانند ادعای فراگیر بودن حکومت خود را داشته باشند که تمام اقوام و گروه ها در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها سهم فعالی داشته باشند.

حفیظ الله محمدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات مولوی عبدالکبیر سرپرست ریاست الوزرای حکومت طالبان مبنی بر اینکه حکومت طالبان فراگیر است و افراد از همه اقوام در آن حضور دارند، اظهار داشت: فراگیر بودن یک حکومت به این معنی است که آن حکومت تکثرگرایی، تنوع و گوناگونی یک جامعه را بپذیرد، جامعه افغانستان از اقوام، نژادها و مذاهب مختلف تشکیل شده اما همه در حکومت سهم ندارند.

وی افزود: طالبان در حالی ادعای فراگیر بودن حکومت خود را دارند که نیمی از اعضای جامعه را از حقوق اولیه شان محروم کرده اند، هیچ حقی برای زنان در رابطه با حضور در وزارتخانه ها قایل نیستند و در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری های کلان برای آن ها فرصتی نمی دهند. حکومت فعلی طالبان حکومت یک تفکر خاص، یک جناح خاص و یک قرائت خاص است، افرادی از دیگر اقوام هم که در کنار طالبان قرار گرفته اند همسو با آنان هستند.

به گفته این کارشناس سیاسی طالبان تا کنون پاسخ رسمی و قابل توجهی به مطالبات اهل تشیع افغانستان نداده اند و تکثرگرایی را نپذیرفته اند و تا زمانی که تنوع مردم افغانستان را نپذیرند نمی توان حکومت آنان را فراگیر نامید. حکومت فراگیر در افغانستان زمانی شکل می گیرد که تمام مردم این کشور اعم از اقوام و مذاهب مختلف خود را در حکومت ببینند و حکومت برای همه آنان در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها سهم فعال بدهد.

محمدی عنوان کرد: در حال حاضر افراد حرفه ای از هر قوم سهم کلانی در تصمیم گیری های حکومت طالبان ندارند و حضورشان هم بیشتر نمایشی است، اختیارات رهبر طالبان مانند اختیارات پادشاهان قدیم است و از بالاترین سطوح حکومتی تا پایین ترین سطوح حق دخالت دارد و دیده نشده که از افراد خبره و حرفه ای در سیاستگذاری های کلان مشورت گرفته باشد، مشکلی هم که پیش می آید مشخص می شود که حاضر نیست افرادی از اقوام دیگر در حکومت و سیاستگذاری سهم داشته باشند و اظهار نظر کنند.

این کارشناس سیاسی همچنان خاطرنشان کرد: اساس یک حکومت فراگیر انتخابات است و انتخابات شفاف نشان می دهد که یک حکومت تا چه حد فراگیر است. در وضعیت کنونی برای برگزاری یک انتخابات شفاف هیچ مانعی وجود ندارد زیرا به اعای خود طالبان امنیت برقرار است، از لحاظ فنی، اقتصادی و سیاسی مشکلی وجود ندارد و نهادهای بی طرف، کشورهای همسایه و جهان هم حاضرند به طالبان در برگزاری انتخابات شفاف و تشکیل یک حکومت فراگیر کمک کنند بنابراین تنها مانع خود طالبان هستند.

وی اضافه کرد: برآورده شدن تمام خواسته های جامعه جهانی مانند حق آموزش زنان، نفی تفکیک جنسیتی، طبقه بندی نشدن جامعه بر اساس زن و مرد، فراگیری حکومت و پایبندی به اصول و حقوق بشر توسط طالبان در زمان اندک قابل تصور نیست.

 

کلیدواژه