شورای همکاری خلیج فارس ؛ تبعیت از عربستان ؛ فرصت سازی برای مداخله انگلیس و امریکا در منطقه
(last modified 1395-09-29T09:28:58+00:00 )
قوس 29, 1395 13:58 Asia/Kabul
  •  شورای همکاری خلیج فارس  ؛ تبعیت از عربستان ؛  فرصت سازی برای مداخله انگلیس و امریکا در منطقه

عبداللطیف الزیانی دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس بیانیه ای درباره ایران منتشر کرد. در این بیانیه اتهاماتی بی اساس به ایران وارد شده است که بیانگر خط مشی و مواضع سیاسی عربستان در قبال ایران و منطقه است  .در این بیانیه  تهران به دخالت امور داخلی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی،بحرین،قطر و یمن متهم شده است .

بر کسی پوشیده نیست که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به تبعیت از ماجراجویی های سعودی ها با چالش متعدد سیاسی و اقتصادی و امنیتی مواجه شده اند .  منطقه نیز شاهد بحران های خطرناک سیاسی و اقتصادی است  وعربستان  مسوول بسیاری از چالش های فراروی کشورهای خلیج فارس در سایه تنشهای منطقه ای است ؛ اما این شورا در بیانیه اش با وارونه سازی واقعیت ها ؛ از جامعه بین المللی می خواهد که ازاقدامات ایران برای تهدید صلح و امنیت در منطقه جلوگیری کند.

این گونه رویکردهای منفعلانه و انحرافی  نشان می دهد کشورهای عربی خلیج فارس به واقع گرایی و درس گرفتن از خطاهای گذشته  نیازی مبرم دارند .این شورا بجای رویکرد به همکاری  همواره بدنبال ایجاد واگرایی وبحران سازی در منطقه بوده و هیچ گامی برای مقابله با تهدیدهای واقعی برنداشته است . باید پرسید شورای همکاری چند بیانیه در محکومیت اشغالگری های رژیم اسراییل داده است و آیا در کدام نشست ، موضعی بیطرفانه و منطقی در قبال  واقعیت های جنگ در یمن و یا سوریه داشته است .شورای همکاری خلیج فارس اما هربار در جهت  تفرقه اندازی و فرصت سازی برای مداخله امریکا و انگلیس در منطقه  گام تازه ای برداشته است  ودر تازه ترین حرکت با دعوت از نخست وزیر انگلیس فصل تازه ای از مداخلات انگلیس در منطقه را کلید زد.

دستاوردهای  این شورا فقط  تنش سازی در منطقه و تایید تجاوز گری عربستان در  یمن و بحرین بوده است .در این بین اما  چالش های فراروی کشورهای منطقه و  همچنین روابط و پیوندهای میان کشورها و خواسته های  مشروع مردمی به فراموشی سپرده شده است . عربستان اکنون می کوشد بر ویرانه های شورای همکاری بنای جدید تشکیل اتحادعربی خلیج فارس را بسازد تا موجودیت خود را حفظ  کند . مقام های عربستان با صف بندی های منطقه ای و جنجال سازی ها  سعی دارند  فضایی  برای خود ایجادکنند تا از پذیرش مسئولیت های بین المللی در قبال کشتار کودکان و مردم یمن و حمایت از گروه های تروریستی در منطقه شانه خالی کنند .
در سال 1389 عربستان سعودی،‌ برای کمک به سرکوب شهروندان بحرین که به تبعیض ها و رفتار غیر عادلانه آل خلیفه معترضند ،نظامیان خود را به این کشور فرستاد  .در یمن نیز بیش از هزاران کودک و زن و مردم بی پناه  زیر بمب های اهدایی امریکا و انگلیس به عربستان  جان خود را از دست داده اند .
با چنین سوابقی ،  صدور چنین بیانیه هایی  ازسوی عربستان در قالب شورای همکاری خلیج فارس ؛ فریب دادن دیگران و رفتاری غیر متعارف از نظر دیپلماتیک است . عربستان به همراه دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درزمان جنگ تحمیلی صدام علیه ایران دلارهای نفتی را صرف جنگ افروزی و دشمنی با ایران کرد و زمانیکه صدام به کویت حمله و آنجا را اشغال کرد ؛ همین کشورها ازنقش منفی خود در جنگ علیه ایران و حمایت از صدام ابراز پشیمانی کردند ؛اما اکنون ظاهرا" گذشته  را فراموش کرده اند و خود را در جایگاهی موجه می بینند و همسو با عربستان ایران ر ا تهدید برای امنیت منطقه معرفی می کنند.
این  تحرکات حاکی از اقداماتی مهندسی شده است که با هدف تخریب روابط ایران و کشور های منطقه دنبال می شود؛ اما  قطعا" کمکی به حل مشکلات و چالش های این کشورها نخواهد کرد . تامین منافع  منطقه و همچنین تضمین امنیت و ثبات جمعی  تنها یک راه دارد و آن راه،  رسیدن به  درک مشترک از اهداف دخالت های بیگانگان در منطقه  است .  برای مقابله با  چالشها و خطرات در منطقه ، باید واقعگرایانه اندیشید و منطقی عمل کرد و از گذشته درس گرفت .