سرطان 28, 1402 12:29 Asia/Kabul

مسوول مجمع هماهنگی هیآت مذهبی مهاجرین افغانستانی در خراسان رضوی از آغاز برنامه های این هیآت و مراسم عزاداری ماه محرم خبر داد.

حجت الاسلام سید عبدالله حسینی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری گفت: با آغاز ماه محرم الحرام مجمع هیآت مذهبی مهاجرین افغانستانی در خراسان رضوی در کنار دیگر هیآت و مجموعه ها با اشتیاق و شور حسینی برنامه های محرمی خود را آغاز کرده اند.

وی افزود: جلسه هم اندیشی و توجیهی در ارتباط با برنامه های محرم الحرام برگزار شده، سیاه پوش کردن مساجد مربوط به مهاجرین افغانستانی انجام شده و در نظر است علاوه بر مراسم عزاداری هیآت مختلف در شب و روزهای منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی (ع)، یک روز تجمع بزرگ مهاجرین افغانستانی در سطح شهر مشهد برگزار شود و تمام هیات های مذهبی مهاجرین افغانستانی در مشهد در یک مکان تجمع و عزاداری کنند.

به گفته مسوول مجمع هماهنگی هیآت مذهبی مهاجرین افغانستانی در خراسان رضوی موکب های مهاجرین افغانستانی هم در سطح شهر مشهد برپا خواهند شد و مجوز فعالیت چندین موکب تا کنون صادر شده تا در مرکز و حواشی شهر در کنار برادران ایرانی موکب ها و ایستگاه های صلواتی خود را هم فعال کنند.

سید عبدالله حسینی عنوان کرد: تا کنون بیش از 350 هیات مذهبی مهاجرین افغانستانی در خراسان رضوی در مجمع هیآت مذهبی مهاجرین افغانستانی تشکیل پرونده داده و ثبت شده اند که بیشتر آن ها در مشهد حضور دارند و تعداد اندکی هم در چناران و کلات هستند و همه فعالیت های مستمر دارند.

به گفته این فعال فرهنگی-مذهبی افغان در حال حاضر دنیای اسلام در یک جنگ تمام عیار فرهنگی قرار دارد و بهترین سنگرها در این عرصه مساجد، تکایا و هیآت است که باید از این سنگرها به ویژه در ماه های محرم و صفر بهترین استفاده شود و در کنار شوق و شور حسینی، بحث شعور حسینی هم دنبال شود.

وی اضافه کرد: همانگونه که در گذشته ها و در دوران خفقان قبل از انقلاب در ایران و در دوران حکومت کمونیسیتی در افغانستان مردم بسیار با سختی مراسم عزاداری خود را حتی در خانه ها برگزار می کردند و رسالت خود را به خوبی انجام می دادند امروز هم که دشمنان تلاش می کنند شعائر مذهبی و مراسم عزاداری محرم و صفر را به انحراف بکشند هیات ها و مردم باید شعائر و مناسک مذهبی را به بهترین شکل انجام دهند، از انحراف در این مسیر جلوگیری کنند و عزاداری های سالم داشته باشند.

 

کلیدواژه