عقرب 06, 1402 17:57 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: برای ایجاد امنیت در افغانستان و مهار شبکه های تروریستی باید همه مذاهب و اقوام در تصمیم‌گیری‌ها نقش ایفا کنند.

اسدالله ندیم کارشناس سیاسی افغان در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: حمله اخیر بر شیعیان در غرب کابل تازگی ندارد؛ در دوران حکومت جمهوری هم چنین حملاتی می شد و در طول دو سال گذشته نیز این حملات در افغانستان ادامه داشته است.

وی تصریح کرد: این حملات از ایدولوژی نفرت سرچشمه می گیرد و با اساس تفکر اسلامی مطابقت ندارد و تا زمانی که فقط به محکومیت این فجایع بسنده شود و علیه این تفکر افراطی مبارزه جدی شکل نگیرد، این گونه حوادث باز هم تکرار خواهد شد.

این کارشناس افغان خاطرنشان ساخت: داعش در افغانستان یک مفهوم مرموز است و سازمان واحدی در افغانستان با این عنوان حضور جدی ندارد بلکه برخی شبکه‌ها و حلقات در افغانستان در حال حاضر مخفیانه فعالیت دارند و متاسفانه برخی از حلقات داخل حکومت طالبان هم با این شبکه ها در ارتباط هستند و مشترکات فکری هم میان حلقات وجود دارد.

ندیم اظهار داشت: رهبری حکومت طالبان اگر می خواهد با داعش و کسانی که با نام داعش در افغانستان فعالیت می کنند مبارزه کند باید انجام چنین حملاتی را حرام اعلام کند و به صراحت بگوید که حمله بر نمازگزاران و اماکن مذهبی حرام است ولی تا کنون چنین صراحتی در رهبری طالبان دیده نشده است.

وی ادامه داد: برای ایجاد امنیت در افغانستان علاوه بر مبارزه جدی با گروه‌های تروریستی، باید همه اقوام و مذاهب در ساختارهای سیاسی، و امنیتی حکومت نقش داشته باشند و در تصمیم گیری‌ها بتوانند نقش ایفا کنند و اگر چنین ساختاری به وجود باید مهار ساختن شبکه‌های تروریستی غیرممکن نیست.

لازم به یادآوری است پنجشنبه شب انفجاری در سالن ورزشی «ملت» دشت برچی رخ داد که خالد زدران سخنگوی فرماندهی پلیس کابل در گفت‌وگو با رسانه‌ها جان باختن دو نفر و زخمی‌شدن 9 نفر را در این انفجار تأیید کرد.

با این حال، آمارهای شفاخانه‌های غرب کابل نشان می‌دهد که در انفجار شام روز پنجشنبه، 6 نفر شهید و 11 تن دیگر زخمی شده‌اند.

انفجار تروریستی در دشت برچی کابل کار داعش بود