دلو 11, 1402 14:54 Asia/Kabul

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی تاکید کرد: کشورهای منطقه و جهان برای کمک به مردم افغانستان باید تعاملاتی با طالبانی که اکنون در افغانستان بر سر قدرت هستند برقرار کنند.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری گفت: دو نگاه در مورد افغانستان وجود دارد؛ یکی اینکه حل مشکل این کشور از طریق راهکارهای منطقه ای قابل حل است و دیگر اینکه از طریق تلاش های جهانی حل می شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست گروه تماس منطقه ای در کابل اظهار کرد: این نشست درپی پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برگزار شد که معتقد است باید یک همکاری منطقه ای شکل بگیرد تا برای مشکل افغانستان راه حل سیاسی پیدا شود.

به گفته این کارشناس سیاسی نگاه طالبان با نگاه کشورهای منطقه و جهان متفاوت است زیرا معتقدند حکومتی که تشکیل داده اند فراگیر یا همه شمول است و تمام اقوام و جریان های سیاسی مختلف در آن حضور دارند در حالی که دیگران چنین برداشتی ندارند و به همین دلیل چند گروه افغان مخالف طالبان شکل گرفته که یکی جریان آنکارا شامل مقامات پیشین افغانستان است، دیگری جریان احمد مسعود که معتقد به جنگ مسلحانه است و دیگری گروه مربوط به رئیس سابق ستاد ارتش افغانستان که معتقدند از طریق نظامی می توانند به اهداف خود برسند.

ملا زهی عنوان کرد: در چنین شرایطی موضوع به رسمیت شناسی برای حکومت طالبان بسیار مهم است اما زمینه چنین چیزی نه در سطح بین الملل مساعد است و نه در سطح منطقه. اما تعامل کشورهای منطقه و جهان با طالبان یک ضرورت است، زیرا طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفته اند و حداقل در موضوع تامین امنیت و مبارزه با فساد نسبت به حکومت قبلی توفیق بیشتری داشته اند، در عین حال مشکلاتی وجود دارد که به ایدئولوژی خشک طالبان برمی گردد.

وی اضافه کرد: با همه این ها کشورهای منطقه و جهان کم کم به این نتیجه می رسند که باید با طالبان تعامل کنند نه تقابل، افغانستان هم کشور فقیری است، مشکلات جدی دارد و چند دهه جنگ و خونریزی را پشت سر گذاشته است و این تعامل باید برای کمک به مردم این کشور هم که برقرار شود.

 

کلیدواژه