تحولات سوریه ؛ محور رایزنی ها در تهران
(last modified 1395-10-11T10:34:13+00:00 )
جدی 11, 1395 15:04 Asia/Kabul
  • تحولات سوریه ؛ محور  رایزنی  ها در تهران

"علی مملوک" رییس نهاد امنیت ملی و "ولید المعلم" وزیر امور خارجه سوریه با هدف گفت وگو و رایزنی با مسئولان جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات این کشور به تهران سفر کردند.

 با رایزنی‌های مستمر ایران، روسیه و سوریه تحولات این کشور در مسیر جدیدی قرار گرفته است. روز جمعه آتش‌بس بین ارتش سوریه و معارضان مسلح سوری به جز گروه تروریستی داعش و جبهه النصره  و گروه‌های وابسته به آنان عملیاتی شد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، توافق آتش بس در سوریه را موفقیت بزرگ توصیف و تاکید کرد باید از این فرصت برای ریشه کن کردن تروریسم استفاده کرد. این مسئله بیانگر جدیت ایران و خواست این کشور برای متمرکز شدن همه تلاش ها بر مبارزه با گروه های تروریستی در سوریه است

تحولات جدید میدانی در سوریه، شرایط جدیدی را ترسیم کرده است که زمینه ساز رسیدن به راهکاری برای شکل گیری مذاکرات سیاسی است .حمایت سازمان ملل از  تلاش ها ی مشترک  ایران و روسیه و اظهارات دی میستورا در باره روند مثبت تحولات سوریه ، امید به پیشرفت  این تلاش ها را افزایش داده است؛اما هنوز جریانهایی برخلاف این مسیر حرکت می کنند  .با اینکه ترکیه در نبردهای اخیر در حلب، حمایت از این گروه ها را متوقف کرد اما برخی اظهارنظرها از سوی مقاما ت ترکیه مبنی بر پیشنهاد دعوت از ریاض برای شرکت در مذاکرات سوریه از مسائلی است که می تواند براین روند سایه اندازد. مذاکرات سیاسی  سوریه احتمالا" اواخر ماه ژانویه دراستانه  پایتخت قزاقستان برگزارخواهد شد .

استقبال کشورها  از این توافق می تواند مقدمه  حضور فراگیر تری در مذاکرات سوریه باشد .اما بسیاری از محافل خبری و سیاسی بدنبال پاسخی برای نقش امریکا در این تحولات هستند .این  پرسشی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا باید به آن  پاسخ دهد  .اکنون روسیه ؛ ایران و ترکیه در چار چوب  بیانیه مسکو  نقش تاثیر گذار خود را برای  آزاد سازی حلب از اشغال تروریست ها و ادامه مبارزه با گروه های تروریستی ودر عین حال ایجاد زمینه ازسرگیری مذاکرات سیاسی وبرقراری آتش بس فراگیر در سوریه اثبات کرده اند . دیدار وزیر امور خارجه سوریه ورییس نهاد امنیت ملی از تهران و مذاکراتش با مقام های ایران  نیز درهمین چارچوب ارزیابی می شود . با این حال باید توجه داشت که درمذاکرات صلح سوریه، همچنان فشارهایی  درجریان است تا دولت سوریه با همه  گروههای مخالف برسر میز مذاکرات حاضر شود.   به هرحال، توقف درگیری ها در سوریه می تواند سبب کاهش آلام مردم سوریه شود و این اتفاق خوبی برای سوری ها است؛اما پایان  دادن به  جنگ  در سوریه در گرو همکاری و هماهنگی بین المللی با دولت سوریه در زمینه مبارزه با انواع تروریسم و  اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در این خصوص است.