تاکید رئیس جدید دیوان عالی پاکستان بر رسیدگی به پرونده نواز شریف
(last modified Sun, 01 Jan 2017 08:13:03 GMT )
جدی 12, 1395 12:43 Asia/Kabul
  • تاکید رئیس جدید دیوان عالی پاکستان بر رسیدگی به پرونده نواز شریف

رئیس جدید دیوان عالی پاکستان بعد از ادای سوگند در اسلام آباد در اولین جلسه خود ،دستور تشکیل گروہ پنج نفرہ از قضات دادگاہ عالی برای رسیدگی به پروندہ فساد مالی نخست وزیر و خانوادہ‌اش را صادر کرد۔

"ثاقب نثار " اعلام کرد دادگاه عالی پاکستان از روز چهارم ژانویه 2017 شکایت «عمران خان» رهبر حزب  تحریک انصاف ضد «محمد نواز شریف» نخست وزیر را بررسی می کند .

عمران خان که همچنان بحث برکناری نواز شریف از قدرت را پی گیری می کند ، در شهر کراچی ضمن انتقاد از رئیس قبلی دیوان عالی پاکستان گفت ؛ متاسفانه  "انورظھیرجمالی"  به این موضوع مھم اهمیت نداد. ولی  حزب تحریک انصاف از رئیس دیوان عالی جدید انتظار دارد که ھر چه زود تربه این پروندہ رسیدگی کند۔ درپی افشاگری موسسه پانامایی "موسک فونسکا" تحت عنوان اسناد پاناما، ضد نخست وزیر پاکستان و همچنین متهم شدن سه نفر از فرزندان وی به فساد مالی، عمران خان و دیگر مخالفان دولت پاکستان ازاین افشاگری به عنوان اهرم فشار ضد نواز شریف استفاده می‌‌کنند.

از اینرو از دیدگاه احزاب مخالف بخصوص حزب تحریک انصاف، رسیدگی به پرونده فساد مالی محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان آزمون مهمی برای  رئیس جدید دیوان عالی پاکستان است تا بی طرفی خود را برای رسیدگی به پرونده اشخاص حقوقی و خانواده هایشان نشان دهد. پس از بازگشت آصف علی زرداری رئیس جمهوری قبلی پاکستان و نائب رئیس حزب مخالف "مردم" به کشور و تاکید بر تشکیل ائتلاف ضد نواز شریف از سوی وی ،عمران خان و سایر مخالفان دولت حزب مسلم لیگ نواز را برای وادار کردن نواز شریف  به کناره گیری از قدرت امید وار کرده است .

حزب تحریک انصاف در دو سال گذشته با متهم کردن نواز شریف به تقلب در انتخابات سال 2013 و  برگزاری تظاهرات گسترده تلاش کرد وی را وادار به کناره گیری از قدرت کند که ناکام ماند.اما انتشار گزارش موسسه پانامایی "موسک فونسکا "در مورد فساد مالی خانواده نواز شریف ،فرصت تازه ای را برای مخالفان فراهم کرد تا از طریق قضایی موضوع برکناری نوازشریف را دنبال کنند.وی نیز اخیرا در سخنانی مخالفان دولت را به سنگ اندازی در برابر اجرای برنامه های عمرانی و مقابله با تروریسم دولت متهم کرد .

نواز شریف دستاوردهای دولتش را در مقابله با تروریسم و حل مشکلات انرژی بخصوص برق مثبت می داند  و از مردم پاکستان خواست از دولت مسلم لیگ نواز حمایت کنند.اما اینکه  رئیس جدید دیوان عالی پاکستان تا چه اندازه در پی گیری پرونده رسیدگی  به شکایت حزب تحریک انصاف عمران خان در مورد فساد مالی خانواده نواز شریف جدی باشد آینده مشخص می کند.با این حال  اقدام وی در تشکیل گروه پنج نفره برای پیگیری پرونده بلافاصله بعد از ادای سوگند ، نشان داد که رئیس جدید دیوان عالی پاکستان در پی گیری شکایت احزاب در مورد نخست وزیرمصمم است .

این در حالی است که احزاب مخالف در عمل خواهان نشان دادن بی طرفی  "ثاقب نثار " هستند تا پرونده فساد مالی نواز شریف شامل مرور زمان نشود و وی نتواند  دوره حکومت خود را تا سال 2018 ادامه دهد. احزب مخالف نگرانند که نواز شریف بتواند با برخی اقدامات مجددا موقعیت خود را تحکیم بخشد .بخصوص آنکه حزب مخالف "مردم"  هنوز حاضر نشده است برای تشکیل ائتلاف ضد دولتی با عمران خان همکاری کند .

کلیدواژه