حوت 24, 1402 09:32 Asia/Kabul

کارشناس و فعال اقتصادی افغان گفت: حکومت طالبان ارزش پول افغانی را در برابر ارزهای خارجی به خوبی حفظ کرده است.

نایب افغان در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با رد گزارش اخیر بانک جهانی مبنی بر کاهش ارزش پول افغانی در برابر همه ارزهای خارجی در سال جدید میلادی اظهار کرد: خارجی ها به دنبال راه هایی برای زیر کنترل گرفتن حکومت فعلی در افغانستان هستند و می خواهند اذهان سران این گروه را دچار سرگردانی کنند، ارزش پول افغانی در بازار دچار نوسان هایی شده که دلیل مشخصی برای آن وجود ندارد و وضعیت هم تغییر چندانی نکرده است. اما کشورهای غربی می خواهند اینگونه القاء کنند که پول افغانی بی ثبات و اقتصاد افغانستان رو به افول است که چنین نیست.

وی افزود: از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان تا کنون پروژه های کلانی روی دست گرفته شده، این حکومت برای بهبود روابط با همسایگان تلاش بیشتری می کند، به دنبال رونق تجارت و سرمایه گذاری در معادن و ذخایر زیر زمینی است، اما برخی کشورها می خواهند بر طالبان فشار بیاورند و برخی مسایل پشت پرده را بر آن ها تحمیل کنند.

نایب افغان با تاکید بر اینکه یکی از دلایل افزایش ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی در افغانستان پول های هنگفتی بود که به عنوان کمک به این کشور سرازیر می شد، عنوان کرد: ثبات پول افغانی تنها وابسته به این کمک ها نبود بلکه کنترل بازار و نرخ ارز و مسایل مربوط به آن سبب ثبات و افزایش ارزش افغانی شده بود. به هر صورت باید شرایطی پیش بیاید که ارزش ارزهای خارجی تحت کنترل باشد زیرا نوسان در قیمت ارز به ضرر تاجران و مردم است.  

وی اضافه کرد: در صورتی که زراعت در افغانستان تقویت شود نرخ افغانی هم باثبات می شود. مدیریت دقیق، کنترل بازار، کنترل مرزها و افزایش صادرات باعث کنترل نرخ افغانی در بازار می شود.

 

کلیدواژه