اسد 12, 1395 16:28 Asia/Kabul

دولت، مردم و نخبگان افغان در کنار هم توطئه ها و دسایس دشمنان بویژه تلاش های نفاق افکنانه را خنثی کنند

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان تاکید کرد: دولت، مردم و نخبگان افغان باید در کنار هم توطئه ها و دسایس دشمنان بویژه تلاش های آنان برای ایجاد نفاق را خنثی کنند.

محمد حسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به گزارش هایی مبنی بر اینکه برخی در تبانی با گروه های تروریستی خارجی درصدد راه اندازی جنگ مذهبی در افغانستان هستند اظهار داشت: توطئه های دشمنان مردم افغانستان اخیراً و بویژه پس از حادثه دوم اسد و انفجار در میان تظاهرکنندگان جنبش روشنایی در کابل با شدت بیشتری مشاهده می شود.

وی افزود: برخی کشورهای غربی، برخی کشورهای عربی و پاکستان تلاش می کنند که از اوضاع خاص افغانستان به نفع خود استفاده کنند اما شخصیت های افغان باید از خود درایت و کفایت نشان دهند تا از بروز احتمالی نفاق و تفرقه جلوگیری کنند و حتی حرف های خود را سنجیده بزنند.

به گفته این فعال سیاسی برخی ها در جامعه افغانستان بحث رهبران سنتی و رهبران جوان را مطرح می کنند اما مردم افغانستان خودشان از درک و مطالعه لازم برخوردارند، حقایق را می دانند و تمام شخصیت ها را به خوبی می شناسند و بحث های قومی، منطقه ای و مذهبی که از سوی برخی مطرح می شود، نشان دهنده ناآگاهی آن ها از شرایط و اوضاع افغانستان است.

جعفری یادآور شد که هیچ کس نباید اختلافات مذهبی و قومی را در افغانستان دامن بزند، مردم افغانستان امروز منافع، فرصت ها و تهدیدهای مشترک دارند که باید به آن ها توجه داشته باشند، اگر در این کشور امنیت و صلح و ثبات باشد برای همه است، داعش و طالبان به هیچ کس رحم نمی کنند، بخشی از طالبان اکنون به نام داعش فعالیت می کنند و جنایت و قساوت شان بیشتر شده است.

این کارشناس سیاسی افغان گفت: طالبان، داعش و القاعده، بوکوحرام، سپاه صحابه، لشکر جهنگوی و امثال این ها همه پروژه هایی هستند که با کمک برخی دولت های عربی که ادعای اسلامی بودن را هم دارند ایجاد شدند که بالاخره خودشان هم از آن ها متضرر خواهند شد.

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان عنوان کرد که علما و روحانیون افغانستان نقش بسزایی در روشن کردن افکار عمومی دارند و دولت هم باید از این نقش آن ها به نحو احسن استفاده کند نه اینکه فقط به تعدادی از علمای دولتی وابسته باشد. دولت باید از علما و روحانیون خارج از چارچوب دولت و احزاب، سازمان ها و نهادها، روشنفکران و فرزانگان دعوت کند تا نظرات و دیدگاه های خود را برای بهبود وضعیت این کشور مطرح کنند.

به گفته جعفری همه وظیفه و مسوولیت دارند در جهت برقراری امنیت و صلح و ثبات در این کشور تلاش کنند، در صورتی که یک نفر کشتی را سوراخ کند همه سرنشینان آن غرق می شوند، اگر هم افراد نادانی در یک کشور اقدامات جاهلانه انجام دهند، ضررش متوجه همه خواهد بود پس باید جلو افراد جاهل گرفته شود.

این فعال سیاسی تاکید کرد: باید جلو افراد فرصت طلبی که به دنبال منافع سیاسی خود هستند گرفته شود. دولت افغانستان هم باید متوجه حرکات خود و نیروهای تحت امر خود باشد و اجازه دهد ندهد که میان مردم و دولت فاصله ایجاد شود و باید مشروعیت و مقبولیت نسبی خود را حفظ کند.

وی اضافه کرد: بصورت کلی در صورتی که دولت می خواهد با گروه های تروریستی، تکفیری، سلفی و وهابی مقابله صورت بگیرد و جلو دسایس و توطئه ها گرفته شود باید با احزاب، جریان ها و ملت افغانستان همنوایی، همدلی و همسویی داشته باشد.

کلیدواژه