ثور 01, 1403 13:34 Asia/Kabul

کارشناس و فعال فرهنگی-ادبی افغانستانی گفت: استاد محمد ناصر رهیاب از پرکار ترین استادان دانشگاه هرات و مولف چندین کتاب ارزشمند ادبی بود.

عصمت الطاف در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری در رابطه با برگزاری دوازدهمین نشست کتابنامه بلخ که به کتاب "شعر، هنر زبانی زیبا" اثر زنده یاد محمد ناصر رهیاب اختصاص داشت، اظهار کرد: وی یکی از سخنرانان این جلسه بود و در مورد فعالیت های انتشارات آمو که در آن فعالیت دارد و اینکه چگونه کتاب "شعر، هنر زبانی زیبا" در این انتشارات به چاپ رسید.

وی افزود: خانم داکتر نسرین فقیه که استاد دانشگاه الزهرا است از دیگر سخنرانان جلسه بود که در مورد کتاب صحبت کرد و گفت که این کتاب در پنج بخش تالیف شده که شامل زیبایی شناسی، شعر، ادبیات، هنر و گفتمان است و اینکه استاد رهیاب در این کتاب نظریات دانشمندان و نظریه پردازان ادبی غربی و شرقی را بررسی کرده و به صورت منصفانه نظریات خود را هم مطرح کرده که از نکات مثبت کتاب به شمار می رود.

به گفته الطاف، خانم مریم ظریف از فعالان فرهنگی و ادبی افغانستانی هم در این جلسه در مورد این کتاب و سایر کتاب های استاد رهیاب صحبت کرد و گفت با وجود اینکه این کتاب یک کتاب علمی است ترکیب های تشبیهی و استعاری خوبی هم در آن استفاده شده است.

این نویسنده افغانستانی عنوان کرد: استاد رهیاب یکی از پرکار ترین استادان دانشگاه هرات بود که در بخش های مختلف کار کرده و پژوهش انجام داده و زمانی که در دهه پنجاه از دانشگاه کابل فارغ التحصیل شد، در دانشگاه تربیت معلم هرات و دانشگاه تربیت معلم کابل فعالیت داشت، مدتی عضو آکادمی علوم افغانستان بود و همزمان سردبیر مجله خراسان هم بود که ارگان انتشاراتی بخش ادبیات آکادمی علوم افغانستان بوده است.

این فعال فرهنگی و ادبی بیان کرد: پس از آن هم استاد رهیاب به عنوان استاد در دانشگاه هرات فعالیت کرد و مدتی هم معاون علمی این دانشگاه بود، در سال های دهه نود به عنوان معاون علمی دانشگاه غالب هرات فعالیت می کرد و در سال های اخیر عمر خود، رئیس دانشگاه غالب بود.

وی اضافه کرد: استاد رهیاب در حوزه پژوهش هم کارهای خوبی انجام داده و یکی از کتاب هایش سپیده دم داستان نویسی بود که تاریخ داستان نویسی را در افغانستان بررسی کرده، سبک شناسی کتاب دیگر وی بود و مجموعه سه جلدی نقد ادبی نیز از دیگر آثار وی است که به نظریه های جدید ادبی پرداخته و هر نظریه ای را که بررسی کرده داستانی را هم بر اساس آن آورده و نقد کرده است. علاوه بر این ها کتاب های دیگری هم از او به چاپ رسیده است.

 

کلیدواژه