ثور 29, 1403 13:57 Asia/Kabul

کارشناس و فعال اقتصادی افغان گفت: اجرایی شدن طرح ریال برون مرزی بین ایران و افغانستان مشکلات تجارت بین دو کشور را رفع می کند.

شیر آقا حبیبی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی فعالان اقتصادی بین ایران و افغانستان موضوع برگشت ارز است، یاد آور شد: مدتی قبل آقای فرزین رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به استان خراسان رضوی سفر کرد و در اتاق بازرگانی از فعال شدن ریال آف شور یا ریال برون مرزی در معاملات با افغانستان صحبت کرد که این برنامه تاکنون اجرا نشده است.

وی افزود: بیشترین تعاملات افغانستان و ایران در بخش صادرات و واردات است اما هنوز هم یکی از مشکلات عمده صادرات از ایران به افغانستان بحث برگشت ارز و مسایلی است که برای واحدهای تولیدی جهت حفظ و توسعه بازار وجود دارد، بسیاری از آن ها هم کار صادرات را تعطیل کرده اند و به این ترتیب تعدادی از کارگران بیکار شده اند.

به گفته این فعال اقتصادی افغان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی ایرانی می گویند مشکلی برای برگشت ارز ندارند و حاضرند دالر را به نرخ روز تحویل بانک مرکزی دهند اما چون تحریم های ظالمانه به جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده مشکل انتقال پول هنوز پابرجاست.

حبیبی در رابطه با تاخیر در اجرایی شدن بحث ریال برون مرزی هم گفت: خلاف عزم و اراده ای که در دولت جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، بعضی تصمیم هایی که در جلسات گرفته می شود و توافقاتی که حاصل می شود در کوتاه مدت عملی نمی شود.  

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: از طرف دیگر با وجود تحریم هایی که بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده امکان انتقال ارز از افغانستان به بانک های ایرانی وجود ندارد و این در حالی است افغانستان یکی از منابع اصلی تامین ارز ایران بوده است.

حبیبی یادآوری کرد که در مورد بحث ریال برون مرزی پیشتر تعدادی از مقامات عالیرتبه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به افغانستان سفر کردند و با مقامات بانک مرکزی افغانستان جلسه داشتند تا روش های اجرا شدن آن را بررسی کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بانک مرکزی ایران ریال داخلی را نمی پذیرد یعنی در معاملات باید ریال از افغانستان وارد ایران شود که در انتقال ریال از افغانستان به ایران هم مشکلاتی وجود دارد.

 

کلیدواژه