مخالفت حزب اسلامی افغانستان با دخالت بیگانگان در توافق بین افغانها
(last modified 1395-10-17T14:12:06+00:00 )
جدی 17, 1395 18:42 Asia/Kabul
  • مخالفت حزب اسلامی افغانستان با دخالت بیگانگان در توافق بین افغانها

حزب اسلامی افغانستان در واکنش به گزارش رسانه‌ها مبنی بر مخالفت روسیه و فرانسه با خارج شدن نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل اعلام کرد هیچ کشوری حق دخالت در توافق‌ بین افغان‌ها را ندارد.

این حزب در بیانیه‌ای اعلام کرد اگر دولت افغانستان به توافقنامه صلح پایبند باشد، حکمتیار به کابل خواهد آمد.در بیانیه حزب اسلامی افغانستان آمده است این حزب لغو تحریم‌های سازمان ملل  را مانع مهمی نمی‌داند و منتظر حذف نام اعضای خود از فهرست سیاه سازمان ملل  نیست .اما قبل از آمدن گلبدین حکمتیار به کابل، باید زندانیان حزب اسلامی آزاد شوند و انتقال مهاجران آغاز شود. حزب اسلامی حکمتیار ، مخالفت روسیه و فرانسه با خارج شدن نام حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل را سنگ اندازی این کشورها در برابر روند صلح افغانستان می داند . 

به همین دلیل اعلام کرده است آنچه بیشتر برای این حزب اهمیت دارد  اجرای بخش افغانی توافقنامه از سوی دولت کابل همچون ازادی زندانیان و انتقال اعضای حزب اسلامی از پاکستان به افغانستان است . روسیه ، طرح خروج نام حکمتیار رهبر  حزب اسلامی افغانستان از لیست سیاه سازمان ملل را ابتکاری امریکایی می داند و در مورد اهداف واشنگتن  در این مآن مشکوک است .فرانسه نیز ظاهرا  در کشته شدن ده تن از نظامیان خود در سال 2013 در منطقه "سروبی"  کابل ،حزب اسلامی حکمتیار را مقصر می داند و مدعی است شبه نظامیان وابسته به این حزب ، مسئول این واقعه هستند .

برخی محافل سیاسی معتقدند حزب «جمعیت اسلامی» افغانستان به رهبری صلاح الدین ربانی فرزند برهان الدین رهبر پیشین این حزب ، مخالف حضور گلبدین حکمتیار در عرصه سیاسی افغانستان هستند . آنها اخیراً تلاش کردند کشورهای  اروپایی  را به مخالفت با حذف نام حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل ترغیب کنند . فرانسه نیز روابط نزدیکی با سران حزب جمعیت اسلامی دارد و یکی از حامیان آن  است .  روسیه و فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارند و احتمال دارد  با ارجاع درخواست دولت افغانستان برای خارج کردن نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل به این  شورا آن را وتو کنند .

به همین دلیل حزب اسلامی حکمتیار با تاکید براینکه پیشبرد توافقنامه صلح با دولت افغانستان منوط به خارج کردن نام حکمتیار از لیست سیاه  نیست کوشیده است  توطئه مخالفان این توافقنامه را خنثی کند و مانع از تاثیر گذاری مسکو و پاریس بر روند صلح افغانستان شود .بخصوص انکه توافق صلح دولت کابل و حزب اسلامی حکمتیار بدون دخالت بیگانگان و در مذاکرات نمایندگان دو طرف تایید و تصویب شد و توافقنامه ای کاملا بین الافغانی تلقی می شود.توافقنامه ای که از دیدگاه دولت افغانستان می تواند الگویی برای سایر مخالفان دولت افغانستان از جمله طالبان برای پیوستن به روند صلح این کشور باشد .به رغم برخی انتقادات از اجرای کند توافقنامه صلح با حزب اسلامی از سوی  دولت کابل ، مسوول مطبوعاتی این حزب اخیرا اعلام کرد این توافقنامه در حال اجرا است  و اسامی 2500 زندانی  حزب اسلامی در اختیار دولت کابل قرار گرفته وکمیسیون مشترکی برای آزادی این زندانیان نیز تشکیل شده است تا پرونده‌های زندانیان حزب اسلامی را مورد بررسی قرار دهد .به گفته وی قرار است 400 زندانی حزب اسلامی افغانستان به زودی از زندان آزاد شوند.

کلیدواژه