میزان 08, 1403 09:48 Asia/Kabul

جامعه شناس افغان تاکید کرد: طالبان تغییر خاصی به ویژه از نظر ایدئولوژیک نسبت به گذشته شان نکرده اند و این مساله باعث فشار بر اقشار مختلف جامعه افغانستان به ویژه زنان شده است.

محمد جواد برهانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه قانون جدید امر به معروف طالبان حذف ساختاری زنان را از جامعه افغانستان رسمی کرده و زنان با بحران سرکوب و تبعیض جنسیتی در این کشور مواجه هستند و تاکیدش بر اینکه اگر طالبان تبعیض جنسیتی را کنار نگذارند در جامعه جهانی پذیرفته نخواهند شد، عنوان کرد: طالبان هیچ تغییری نسبت به گذشته نکرده اند و رفتارهایشان اقشار مختلف جامعه را با مشکلات عدیده مواجه کرده است.

وی افزود: طالبان طی بیست سال قبل از تسلط مجدد بر افغانستان در کوه ها و دشت ها مشغول جنگ و به زعم خودشان جهاد و آموزش ها در این زمینه بوده اند و در دانشگاه ها و شهرها حضور نداشته اند تا تغییراتی را تجربه کنند، بعد از تسلط هم نخواسته اند تغییری در خود ایجاد کنند.

به گفته برهانی با سیاستی که طالبان در پیش گرفته اند هیچ کشوری حاضر نشده آن ها را به رسمیت بشناسد و حتی حامیان طالبان مانند پاکستان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و برخی از کشورهای دیگر که در گذشته از آن ها حمایت می کردند هم از طالبان هراس دارند زیرا آنان در مقابل حامیان گذشته خود هم ایستاده اند و از مخالفان آن ها حمایت می کنند.

این کارشناس افغانستانی عنوان کرد: طالبان اکنون به تافته جدابافته ای تبدیل شده اند که با سیاست جهانی همخوانی ندارند، راه طالبان با راه جهان متفاوت است، طالبان معتقدند که زنان در هیچ یک از عرصه های اجتماعی، سیاسی و آموزشی نباید نقش داشته باشند، باید صرفا در خانه ها محصور و زندانی باشند، احترامی هم به اقلیت های قومی و مذهبی قائل نیستند و آزادی بیان را نیز قبول ندارند به این ترتیب هر روز که می گذرد طالبان منزوی تر شده و به رسمیت هم شناخته نمی شوند.

برهانی بیان کرد: حکومت طالبان هم حکومت کارآمدی نیست، خدمات اجتماعی و رفاهی در افغانستان وجود ندارد، فقر و بیکاری بیداد می کند، بسیاری از مردم مهاجرت کرده اند و وضعیت نامطلوبی دارند، طالبان همچنان درآمد حکومت را بیشتر صرف مدارس دینی خود می کنند که ممکن است در آینده ایجاد خطر کند.

وی اضافه کرد: مشکلات بسیار موجود در افغانستان به ویژه دشواری هایی که شیعیان و هزاره ها با آن مواجهند پیامدهای خطرناکی دارد، البته سیاست جامعه جهانی هم برای افغانستان سیاست دلسوزانه ای نیست و بسیاری از کشورها در ارتباط با مسایل افغانستان به دنبال منافع خود هستند.

 

کلیدواژه