دلو 04, 1395 09:04 Asia/Kabul
  • درخواست کمک بشر دوستانه افغانستان از جامعه جهانی

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان خواستار کمک بشر دوستانه 550 میلیون دلاری از جامعه جهانی برای رسیدگی به نیازمندان این کشور در سال 2017 شد.

 وی در نشستی که برای هماهنگی کمک های بشردوستانه سازمان ملل در کابل برگزار شده بود گفت، در سال 2016 جامعه جهانی 440 میلیون دلار به منظور کمک های بشردوستانه به افغانستان اختصاص داده بودند،اما این کشور در سال 2017 به این کمک ها بیشتر نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در سال 2016 بیش از 3.2 میلیون افغان از کمک های بشردوستانه جامعه جهانی استفاده کردند،ابراز امیدواری کرد جامعه جهانی به این خواست دولت وحدت ملی افغانستان برای سال 2017 پاسخ مثبت بدهند. عبدالله دلیل درخواست برای افزایش کمک های بشر دوستانه جامعه جهانی به افغانستان را تداوم جنگ، بازگشت مهاجران و گسترش بی خانمان ها دانست. درخواست رئیس اجرایی کابینه افغانستان از جامعه جهانی برای افزایش کمک های بشر دوستانه به این کشورناشی از مشکلات بودجه ای دولت کابل برای تامین نیارهای داخلی به خصوص نیازهای اولیه شامل مواد غذایی،آب سالم آشامیدنی و خدمات درمانی و بهداشتی است.

افغانستان که پیش از اشغال این کشور توسط آمریکا در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و از بین بردن گروه های طالبان و القاعده،در ده های گذشته هم با اشغال ارتش سرخ شوروی و جنگ داخلی مواجه بوده است،زیرساخت های اصلی اقتصادی خود را از دست داده است. علاوه بر این،ظرفیت های بالقوه اقتصادی افغانستان از جمله منابع طبیعی شامل معادن مختلف در این کشور هم به دلیل درگیربودن طولانی مدت با جنگ و خشونت داخلی و خارجی،نتوانسته از این منابع استفاده کند و آنرا به پایه ای برای رشد و شکوفایی اقتصاد ملی تبدیل کند.

گزارش های منتشر شده در سال های اخیر درباره ارزش معادن موجود در افغانستان که حدود سه هزار میلیارد دلار ارزیابی شده است،از نظر کارشناسان اقتصادی چنانچه به درستی و بارعایت اصول استاندارد استخراج بشوند ،می توانند موجب جهش اقتصادی این کشوراز جنبه های مختلف به ویژِه اشتغالزایی بشود.

این نگرانی وجود دارد که یکی از اهداف حضور آمریکا در افغانستان،بدست گرفتن ابتکار عمل در استخراج معادن با هدف کسب درآمد از ایجاد ارزش افزوده از این معادن است که موجب غارت سرمایه های ملی این کشور بشود. چنانچه کشورهای غربی از جمله آمریکا در بهره برداری افغانستان از منابع طبیعی خود مداخله نکنند،این کشور حتی بدون کمک خارجی در بلند مدت می تواند به شاخص های مطلوبی در اقتصاد به خصوص تامین معیشت مردم افغانستان دست پیدا کند. بنابراین،درخواست عبدالله از جامعه جهانی برای افزایش کمک های بشر دوستانه برای دوره کوتاه مدتی است که افغانستان فرصت پیدا کند با اتکا به شناسایی و بهره برداری از منابع درآمدی پایدار داخلی از جمله استخراج معادن و حتی تقویت صنایع دستی و توسه صادرات آن،سطحی از رفاه مورد قبول را در این کشور فراهم کند.

کلیدواژه