دلو 06, 1395 19:20 Asia/Kabul
  •  اعتراض مردم آمریکا به دستور جدید ترامپ

شمار زیادی از مردم آمریکا در اعتراض به دستور دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در باره ادامه ساخت خط لوله های نفتی جنجالی "کی استون ایکس ال" Keystone XLو"داکوتا اکسس "Dakota Access تظاهرات کردند . تظاهرکنندگان روز سه شنبه درشهر سیاتل با سردادن شعارهایی مخالفت خود را با احداث آن اعلام کردند.

دونالد ترامپ دستور ادامه ساخت دو خط لوله نفتی جنجالی را که احداث آنها در سالهای اخیر موجب اعتراضات گسترده ای در جامعه آمریکا شده بود ، صادرکرد .

خط لوله" داکوتا اکسس" قرار است نفت داکوتای شمالی را از طریق داکوتای جنوبی و آیووا به ایلینوی برساند تا از آنجا با کشتی به مقاصد بعدی منتقل شود . طرح کی استون ایکس ال نیز نفت را از کانادا به نبراسکا در آمریکا انتقال خواهد داد.

ساخت خط لوله کی استون که قرار بود نفت خام را از کانادا نهایتا به جنوب آمریکا و سواحل خلیج مکزیک منتقل کند ، اواخر سال 2015 به دستور باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا به سبب نگرانی های زیست محیطی متوقف شده بود. همچنین مسیر اولیه برای خط لوله داکوتای شمالی هم در موجب نگرانی قبایل بومی منطقه و فعالان زیست محیطی شده است.

بومی های ساکن سیاتل گفته اند احداث این خط لوله ، سلامت منابع آب را در داکوتای شمالی تهدید خواهد کرد. طرح ساخت این دو لوله که عمدتا درایالت هایی که انجام می شود که بومیان سرخ پوست در آنها حضور دارند اعتراضات گسترده آنها را موجب شده است.رئیس جمهوری جدید آمریکا در عین حال برای خوشامد سرمایه داران وعده داده که مفاد قراردادهای مربوط به این دو خط لوله مورد بازنگری قرار گیرد.

البته در این میان خط لوله نفتی کی استون ال ایکس‌ ازاهمیت زیادی برای شرکت های نفتی کانادایی و آمریکایی برخوردار است. خط لوله کی استون ایکس ال انتقال دهنده "نفت ماسه ای"استان آلبرتا در غرب میانه کانادا است. این منطقه دارای منابع غنی نفت ماسه ای است. مدافعان محیط زیست می گویند مضرات استخراج این نوع نفت بیشتر از منافع آن است ، زیرا گازهای گلخانه ای تولید شده در استحصال نفت ماسه ای ، ۴۰ درصد بیشتر از نفت خام معمولی است.

علاوه بر این، به گفته آنها خطر نشت نفت از خط لوله کی استون ال ایکس، سلامت زندگی ساکنان ایالت های مسیر آن را بویژه در ایالت نبراسکا تهدید می کند.در مقابل طرفداران طرح خط لوله کی استون ، از جمله لابی های نفتی و اتحادیه های کارگری ادعا می کنند احداث این خط لوله می تواند ۲۰ هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد کند و به آمریکا در بهبود امنیت در تامین منابع انرژی کمک کند. موافقان این طرح به یک فایده دیگر احداث این خط لوله اشاره می کنند که به گفته آنها کاهش وابستگی به واردات نفت خام است.با این همه این ادعاها به وسیله مخالفان زیر سئوال رفته است.

مخالفان بویژه مساله مخاطرات زیست محیطی احداث این خطوط لوله را یادآور شده اند. در مجموع جمهوری خواهان همواره موافق ساخت این دو خط لوله نفتی بوده اند در حالی که دموکراتها همواره با آنها مخالفت کرده اند.اکنون با دستور ترامپ ، یکی دیگر از دستورات رئیس جمهوری قبلی نقض شده و این به منزله نمایش قدرت جمهوریخواهان کنگره آمریکا در مقابل دموکرات ها است ./

 

کلیدواژه