دلو 07, 1395 12:09 Asia/Kabul
  •  امضای طرح ساخت دیوار بین امریکا و مکزیک توسط  ترامپ

دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا روز چهارشنبه با صدور حکم ویژه ای طرح ساخت دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک و تعیین مقررات جدید برای جلوگیری از ورود برخی از مهاجران را امضا کرد. به گفته ترامپ، دولت مکزیک در نهایت به شکلی هزینه های مربوط به این دیوار مرزی را که قرار است به طول 3200 کیلومتر میان دو کشور کشیده شود، تقبل خواهد کرد.

هدف ترامپ شروع هر چه سریع تر این طرح است.وی پیش بینی کرده که ظرف چند ماه آینده عملیات اجرای آن آغاز خواهد شد.

اقدام جدید ترامپ در راستای دیگر اقداماتی است که وی در جریان مبارزات انتخاباتی وعده انجام آنها را داده بود. از جمله وعده های مهم وی، ساخت دیوار بین امریکا و مکزیک بود که در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکابارها بر آن تاکید کرد.با این حال اجرای این طرح و آثار این اقدام فقط محدود به آمریکا نیست ، بلکه در وهله نخست کشور مکزیک در مرز های جنوبی آمریکا و در وهله بعدی کشورهای آمریکای مرکزی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اصولا این مساله نگرانی شدید مکزیکی ها و به طور کلی مهاجران لاتین تبار به آمریکا را برانگیخته است.

در عین حال یکی از جنبه های غیر عادی طرح احداث دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک ، مساله چگونگی تامین هزینه ساخت آن است.ترامپ مدعی شد که قادر خواهد بود این هزینه ها را از محل مبادلات مالی با مکزیک تامین کند.با این حال این مساله کاملا غیر منصفانه و غیر منطقی است .طبیعتا انتظار می رود تا مکزیکی ها به این مساله واکنش شدیدی نشان دهند. کما اینکه پس از اعلام رسمی خبر تصمیم ترامپ برای احداث دیوار مرزی آمریکا با مکزیک، یک مقام ارشد مکزیکی احتمال لغو سفر هفته اینده"انریکه پنیا نیتو"رئیس جمهور مکزیک  به واشنگتن را مد نظر قرار داده است، هر چند که بعدا بر انجام این سفر تاکید شد.در عین حال این مساله منجر به تشدید تنش های سیاسی و خشم فزاینده مردم این کشور شده است ، .مکزیکی ها معتقدند که پنیا نیتو در مقابل ترامپ بسیار ضعیف عمل کرده است.

در کنار این اقدام،  دستور ترامپ برای سخت گیری بیشتر علیه مهاجران که اکثریت قریب به اتفاق آنها را لاتین تبارها  تشکیل می دهند ، نگرانی کشورهای آمریکای لاتین را مضاعف کرده است .کما این که در نشست سران کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب در روز چهارشنبه ، سران ومقامات شرکت کننده بعد از آگاهی از امضای طرح ساخت دیوار در مرز مکزیک و نیز لغو حمایت از شهرهای پناهنده به مهاجران غیرقانونی در آمریکا ، دستور کار این نشست را تغییر دادند.

این مقامات نگران آن هستند که اجرای سیاست های ترامپ نه فقط در زمینه ممانعت از ورود مهاجران ، بلکه اقدامات حمایت گرایانه وی در راستای تقویت اقتصاد آمریکا که با مواردی مانند افزایش مالیاتها و تعرفه ها بر کالاهای ساخت کشورهای آمریکای لاتین بویژه مکزیک  صورت خواهد گرفت موجب شود که ساختار کنونی روابط متقابل اقتصادی و تجاری آمریکای لاتین با آمریکا دستخوش تغییرات اساسی شود ، تغییراتی که صرفا به ضرر کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی خواهد بود.کما اینکه رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا در این زمینه تصریح کرد که  سیاست ها و برنامه های دولت جدید آمریکا، منافع کشورهای آمریکای لاتین را در معرض خطر قرار می دهد.به همین دلیل نگاه غالب در این نشست  در جهت مخالفت با سیاستهای اقتصاد حمایتی و مرزهای بسته بود، سیاستی که ترامپ ظاهرا عزم جدی برای  اجرای  آن دارد./

 

کلیدواژه