دلو 10, 1395 12:07 Asia/Kabul
  • افزایش سربازان امریکایی در افغانستان به جای حل مشکل، مشکل ساز می شود

افزایش سربازان امریکایی در افغانستان به جای حل مشکل، نگرانی کشورهای منطقه را برانگیخته و ایجاد مشکل می کند

عضو پارلمان افغانستان تاکید کرد: افزایش سربازان امریکایی در افغانستان به جای حل مشکل، نگرانی کشورهای منطقه را برانگیخته و خود مشکل ساز می شود.

سید محمد جمال فکوری بهشتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تصمیم امریکا به افزایش 1500 نفری سربازانش در افغانستان گفت: در حال حاضر فقط چند هزار نفر از نیروهای امریکایی در افغانستان حضور دارند در حالیکه در گذشته این تعداد بسیار بیشتر بود و زمانی تعداد نیروهای خارجی مستقر در افغانستان به 150 هزار نفر می رسید اما نتوانستند کار مثبتی انجام دهند.

وی یادآور شد این نیروها اهداف مشخصی را هم پیگیری می کردند که شامل مبارزه با تروریزم، مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر، بازسازی و امثال این ها بود اما به این اهداف خود نرسیدند و امریکا و دیگر کشورهای غربی نیروهای خود را خارج کردند، حالا هم افزودن نیروها نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی کند و سودی برای افغانستان و امنیت آن ندارد بلکه اوضاع را وخیم تر و کشورهای منطقه را حساس تر می کند.

این عضو پارلمان افغانستان با اشاره به این نکته که یکی از بهانه های جنگ طالبان مسلح حضور نیروهای خارجی در افغانستان است و افزایش این نیروها آتش جنگ را شعله ور تر می کند اظهار داشت: گذشته از این مقامات روسی اخیراً اعلام کرده اند که امریکا در افغانستان 9 پایگاه دارد که این قطعاً جای نگرانی دارد و اگر ما در همسایگی امریکا پایگاه نظامی داشته باشیم آیا امریکا سکوت می کند؟

فکوری بهشتی عنوان کرد: این مساله پیام روشنی برای امریکا بود از اینرو ناتو باید با همکاری کشورهای منطقه استراتژی مشخصی را در رابطه با مبارزه علیه تروریزم و تامین امنیت راه اندازی کند در غیر اینصورت سیاست یکجانبه ناتو که تاکنون موفق نبوده از این پس هم موفقیتی نخواهد داشت.

این صاحبنظر سیاسی گفت: اکنون امنیت ملی افغانستان در خطر است و تصامیمی که امریکا و ناتو اتخاذ می کنند نه تنها باعث تامین امنیت در افغانستان نمی شود بلکه بحران جدیدی در این کشور ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: افزایش سربازان امریکایی در افغانستان نگرانی کشورهای منطقه مخصوصاً روسیه و چین را بر می انگیزد و بار دیگر این کشور را به میدان رقابت قدرت های بزرگ تبدیل می کند که قربانیان آن هم مردم افغانستان خواهند بود.

 

کلیدواژه