دلو 11, 1395 18:49 Asia/Kabul
  • تاثیر تداوم جنگ بر بازگشت پناهجویان افغانستان

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اعلام کرد جنگ و ناامنی ، توان دولت افغانستان را برای جذب پناهجویان درحال بازگشت ، کاهش داده است.

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، بیش از 700 هزار پناهجوی افغان در سال 2016 به کشورشان بازگشته‌اند.

در این گزارش آمده است ، علاوه بر 2.5 میلیون آواره و مهاجر داخلی ، بازگشت پناهجویان در یک و نیم سال ، جمعیت این کشور را 10 درصد افزایش خواهد داد.

به گزارش صندوق بین‌المللی پول ، بازگشت پناهجویان  به شدت توانایی دولت برای جذب آنان را در کشوری که چند دهه‌ درگیر جنگ بوده است کاهش می‌دهد.

مشکلات مربوط به بازگشت پناهجویان افغانستان به کشورشان یا سامان بخشی به وضعیت آوارگان داخلی که بر اثر تداوم جنگ و خشونت مجبور به ترک های خانه های خود شده اند ، یکی از مشکلات اصلی دولت کابل است. با گذشت بیش از 12 سال از تشکیل دولت در افغانستان پس از سپری شدن دوره انتقالی در سال 2004 ، مردم این کشور انتظار دارند  زمینه برای بازگشت پناهجوبان افغان به وطنشان فراهم بشود.

در حالی که ادامه جنگ در افغانستان سبب شده است  با وجود تعلق خاطر پناهجویان افغان به سرزمینشان و اشتیاق برای بازگشت به وطن ، زمینه های لازم امنیتی و اقتصادی برای بازگشت آنان چندان فراهم نباشد. در سال های اخیر صدها هزار پناهجوی افغان به کشورشان بازگشته اند ، اما تداوم  جنگ و هزینه های هنگفت تامین نیازهای نظامی برای مقابله با گروه های تروریستی در افغانستان موجب شده است دولت این کشور منابع مالی لازم برای ایجاد زمینه برای تشویق پناهجویان به بازگشت به افغانستان را نداشته باشد.

پناهجویان افغان ضمن آنکه نگران تهدیدهای امنیتی موجود در افغانستان هستند ، فقدان زمینه های اشتغال در این کشور را هم عاملی دیگر می دانند که موجب شده است آنان در اتخاذ تصمیم برای بازگشت به وطن ، دچار تردیدهای جدی بشوند.

به همین دلیل صندوق بین المللی پول در گزارش خود از تاثیر جنگ در افغانستان برتوان دولت این کشور برای جذب پناهجویان سخن گفته است. کند شدن و یا حتی توقف روند بازگشت پناهجویان افغان به کشورشان ضمن آنکه می تواند دولت افغانستان را به لحاظ بهره مندی از ظرفیت پناهجویان توانمند و متخصص برای بازسازی همه جانبه این کشور محروم کند، مشکلات کشورهای پذیرنده پناهجویان را هم استمرار و  افزایش می دهد.

در حال حاضر ایران و پاکستان،دو کشور همسایه افغانستان از چند دهه گذشته پذیرای صدها هزار پناهجوی این کشور هستند که تداوم حضور آنان در کشورهای پذیرنده نیز مشکلاتی را پدید آورده است. در چنین شرایطی انتظار می رود علاوه بر لزوم کمک جامعه جهانی به دولت افغانستان برای خاتمه جنگ در این کشور،باید کمک های مالی بین المللی هم برای مهیا کردن زمینه برای بازگشت پناهجویان افغان از دیگر کشورها افزایش پیدا کند.

کلیدواژه