دلو 21, 1395 12:55 Asia/Kabul
  • پذیرش مسئولیت حمله تروریستی در کابل توسط داعش

گروه تکفیری-تروریستی داعش مسئولیت انفجار تروریستی درمقابل دادگاه عالی افغانستان در شهر کابل رابه عهده گرفت.در این انفجار دستکم 25نفر کشته و بیش از 40نفر دیگر نیز زخمی شدند.

 عامل این حمله که داعش او را "ابوبکر التاجیکی " معرفی کرد، عصر روز گذشته(چهارشنبه) کمربند انفجاری خود را هنگام خروج کارکنان دادگاه عالی افغانستان از محل کار خود در مرکز کابل منفجر کرد.  

این اقدام تروریستی ،از ابعاد مختلف قابل تامل است.  کابل به دلایل مختلف از جمله آنکه پایتخت افغانستان  و کانون  استقرار نهادهای حکومتی،سفارتخانه ها و دفاتر نمایندگی نهادهای و سازمان های منطقه ای و بین المللی است ، دارای اهمیت سیاسی وامنیتی ویژه ای است. وجود لایه های مختلف امنیتی در شهر کابل،به طور طبیعی ضریب تامین امنیت در پایتخت افغانستان را در مقایسه با دیگر شهرها و ولایت های این کشور افزایش می دهد. به همین دلیل است که حملات تروریستی در کابل،بیش از حملات مشابه در دیگر مناطق افغانستان مورد توجه مردم و رسانه ها قرار می گیرد.

پذیرش مسئولیت حمله تروریستی اخیر در کابل در مقابل دادگاه عالی افغانستان توسط گروه تروریستی داعش،نشانه ای ازاهداف این گروه برای نفوذ بیشتردر پایتخت این کشور است. این برای اولین بار است که گروه تروریستی داعش،حمله تروریستی در کابل انجام داده که این مسئله می تواند زنگ خطری برای دولت افغانستان در خصوص نفوذ این گروه تا پایتخت این کشور باشد. گروه داعش که بیشتر فعالیت هایش در شرق افغانستان و در ولایت ننگرهار متمرکز است،با اقدام  تروریستی در کابل،این پیام را به دولت این کشور داده که داعشی ها خود را تنها به جغرافیای خاصی از جمله در مناطق شرقی محدود نمی کنند و می توانند تا پایتخت نفوذ کنند.

گروه داعش با این حمله تروریستی علاوه بر آنکه نشان داد حوزه نفوذ خود را تا کابل هم گسترش داده،درصدد برآمده تا خود را به عنوان تهدیدی بزرگ و در سطح گروه طالبان برای دولت افغانستان مطرح کند. بدنبال حمله تروریستی داعش در مقابل دادگاه عالی قانون اساسی افغانستان،سخنان چند ماه پیش ظاهر قدیر نایب رئیس مجلس نمایندگان این کشور درباره وجود برخی شواهد و مدارک درباره ارتباط برخی سفارتخانه ها در کابل با گروه داعش،می تواند به مورد جدی برای بررسی های امنیتی دولت افغانستان تبدیل بشود. این گمانه مطرح است که گسترش نفوذ داعش در افغانستان جز با حمایت های مالی و تدارکاتی برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای امکان پذیر نیست،زیرا اگر چه برخی عناصر جدا شده طالبان به داعش پیوسته اند،اما طالبان با هرگونه قدرت گرفتن داعش و تبدیل شدن به رقیب جدی برای آنان مقابله می کنند. در چنین شرایطی است که برخی کارشناسان، گسترش نفوذ داعش در افغانستان و انجام اولین حمله تروریستی این گروه در شهر کابل را بدون حمایت برخی کشورها و تنها اتکا به توان درون گروهی بسیار بعید می دانند.

کلیدواژه