اجلاس مونیخ با آنچه در کشورهای جهان سوم می گذرد تماس مستقیم برقرار نکرد
(last modified Tue, 21 Feb 2017 07:30:21 GMT )
حوت 03, 1395 12:00 Asia/Kabul

اجلاس مونیخ با آنچه در کشورهای جهان سوم از جمله افغانستان می گذرد تماس مستقیم برقرار نکرد و دغدغه آن چگونگی خروج اروپا و امریکا از وضعیت کنونی بود

کارشناس و پژوهشگر سیاسی گفت: اجلاس مونیخ با آنچه در کشورهای جهان سوم از جمله افغانستان می گذرد تماس مستقیم برقرار نکرد و دغدغه بیشتر سخنرانان این بود که چگونه اروپا و امریکا را از وضعیت کنونی خارج کنند.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حضور هیاتی از افغانستان در اجلاس امنیتی مونیخ و اینکه مقامات افغان خواستار حمایت جهان از این کشور در مبارزه با تروریزم شده، اظهار داشت: دو قضیه مسایل افغانستان را تحت الشعاع قرار داده یکی روی کار آمدن دونالد ترامپ با موضع گیری های خاص که اجلاس مونیخ را هم به شدت تحت تاثیر قرار داد و دیگری خروج انگلیس از اتحادیه اروپا.

وی تصریح کرد: هیاتی که از امریکا در نشست مونیخ شرکت کرد بیشتر شامل نظامیان بود و در بین سیاسیون آن ها هم اختلاف نظراتی مشهود بود و این اختلاف نظرات هم بین کسانی بود که اعضای یک حزب هستند.

به گفته این کارشناس ایرانی مسایل سیاسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هم اساس این اتحادیه را با مشکل مواجه کرده است. در کنار این ها مساله روسیه و قدرت طلبی مجدد روسیه و تاثیرگذاری آن بر امنیت جهانی و امثال این ها باعث شده که کشورهایی مانند افغانستان به حاشیه کشیده شوند.

ملا زهی عنوان کرد: با این اوصاف آنگونه که مقامات افغان انتظار دارند که توجه جامعه جهانی مانند گذشته به این کشور معطوف باشد و در بحث مبارزه با تروریزم به این کشور کمک کنند، نخواهد بود، هرچند که محمد اشرف غنی از موضع بالا صحبت کرد و هشدار سال گذشته خود در این اجلاس در مورد قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش را یادآور شد.

این صاحبنظر سیاسی بیان داشت که بحث های اجلاس مونیخ به طرف چگونگی حفظ امنیت جهانی پیش رفت، هر کدام از سخنرانان هم دیدگاه های متفاوتی داشتند، توجهات بیشتر معطوف نگرانی اروپایی ها از وضعیت روسیه و قدرت طلبی پوتین است و بویژه کشورهای اروپای شرقی که هم مرز با روسیه هستند، انتظار بیشتری از امریکا دارند و می خواهند بدانند که سیاست های آقای ترامپ چگونه خواهد بود و آیا به ناتو اهمیت کمتری خواهد داد.

ملا زهی گفت: اروپایی ها همچنان به دنبال آن هستند که مساله مهاجرت ها بسوی کشورهای اروپایی حل شود و مشکلات کسانی که به دلیل نابسامانی ها قصد مهاجرت دارند در کشورهای خودشان حل شود که این مساله بسیار خوشبینانه است زیرا دلیل اصلی راه افتادن سیل مهاجرت ها، سیاست های اشتباه خود غربی ها است که هم فقر و بیچارگی در کشورهایی مانند سوریه و لیبی به همراه داشته و هم امنیت را از بین برده است، بیشتر مهاجرین هم از چنین کشورهایی هستند.

وی اضافه کرد: البته نکته قابل توجه در مورد اجلاس امنیتی مونیخ این است که ساختار این اجلاس یک ساختار غیر حکومتی است و بحث هایی که مطرح می شود لازم الاجرا نیست و نمی تواند نقش تعیین کننده ای در اجرایی شدن مسایل و تصمیمات در خصوص امنیت جهانی داشته باشد.

 

کلیدواژه