حوت 12, 1395 13:22 Asia/Kabul
  • نشست گروه بین‌المللی تماس با موضوع صلح افغانستان

نشست گروه بین‌المللی تماس با حضور نمایندگان ۵۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی در عربستان برگزار شد.

 محور اصلی گفت‌وگوها در بیستمین نشست این گروه، امنیت افغانستان و دورنمای ثبات در این کشور جنگ‌زده بود که با تاکید مجدد بر حمایت از برقراری ثبات و امنیت و مصالحه ملی در افغانستان پایان یافت.

حکمت خلیل کرزی معاون وزارت خارجه افغانستان در این کنفرانس گفت، دولت وحدت ملی افغانستان خود را ملزم می‌داند همه تدابیر لازم  برای دفاع از مردم غیر نظامی، زنان و کودکان در برابر دشمنان قصی‌القلبی که آنها را هدف قرار می‌دهند،اتخاذ کند.

نشست گروه بین المللی تماس برای افغانستان در حالی در عربستان برگزار شد که دور تازه خشونت های گروه طالبان از جمله دو انفجارتروریستی در کابل پایتخت افغانستان و تصرف یکی از شهرهای ولایت بغلان توسط طالبان ،بر نگرانی های امنیتی در این کشور افزوده است.

بدون توجه به نتایج حاصل از برگزاری نشست گروه بین المللی تماس با موضوع صلح در افغانستان و خاتمه جنگ،میزبانی این اجلاس از سوی عربستان که خود حامی اصلی گروه های تروریستی در منطقه از جمله گروه تروریستی-تکفیری داعش به خصوص در عراق و سوریه است،مورد پرسش های جدی قرار گرفت.

عربستان که  در سال های اخیر  میزبان هیات هایی ازگروه طالبان وبرگزار کننده  نشست هایی با حضور نمایندگان دولت افغانستان و طالبان بوده است،نشان داده که روابط گرمی با این گروه دارد.

به همین دلیل است که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در اولین سفر خارجی خود عربستان را انتخاب کرد تا بتواند مقامات این کشور را  وادار کند که گروه طالبان را به میز مذاکرات صلح با دولت کابل بکشاند.

 با وجود آنکه عربستان بر بسیاری از گروه های تروریستی در منطقه از جمله بر طالبان در افغانستان نفوذ دارد،اما به دلیل راهبرد خصمانه در سیاست خارجی خود نه تنها از این ابزار در اختیاربرای کمک به برقراری ثبات و آرامش در کشورهای درگیر جنگ با تروریست ها استفاده نکرده بلکه با حمایت مادی و معنوی از این گروه ها بردامنه خشونت و جنگ در منطقه افزوده است.

بنابراین،برگزاری نشست بین المللی گروه تماس برای افغانستان به لحاظ نقش کشور میزبان در تحقق اهداف این نشست،مایوس کننده ارزیابی شده است.

برگزاری نشست های مختلف منطقه ای و بین المللی درباره صلح در افغانستان که در دو ماه گذشته با نشست های سه و شش جانبه در مسکو و به تازگی هم با اجلاس گروه بین المللی تماس تداوم یافته است،به دلیل آنکه نقش محوری دولت افغانستان در روند صلح و گفتگوها با گروه طالبان نادیده گرفته می شود،نتوانسته نتایجی امیدوار کننده داشته باشد.

عدم دعوت از نمایندگان دولت افغانستان در نشست سه جانبه صلح افغانستان در مسکو یکی از مصادیق روشن در نادیده گرفته شدن نقش رهبری دولت این کشور در هر گونه گفتگوبا طالبان برای صلح بود که پس از واکنش منفی دولت کابل،مقامات روسیه با برگزاری نشستی شش جانبه و با دعوت از دولت افغانستان تلاش کرد اشتباه گذشته خود را تصحیح کند.

در چنین شرایطی است که بارها دولت افغانستان ضمن استقبال از کمک های منطقه ای و فرا منطقه ای برای استقرار صلح در این کشور،بر لزوم خودداری کشورها از گفتگوهای دو جانبه با طالبان و ضرورت احترام به جایگاه رهبری کابل در مذاکرات صلح با این گروه تاکید کرده است.

                                                                                   

 

 

 

کلیدواژه