جاسوسی سازمان های اطلاعاتی کشورهای خارجی در افغانستان مشکل ساز است
(last modified 1395-12-15T08:20:12+00:00 )
حوت 15, 1395 12:50 Asia/Kabul
  • جاسوسی سازمان های اطلاعاتی کشورهای خارجی در افغانستان مشکل ساز است

جاسوسی سازمان های اطلاعاتی کشورهای خارجی در افغانستان برای مردم و دولت در این کشور مشکل ساز است

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: جاسوسی سازمان های اطلاعاتی کشورهای خارجی در افغانستان برای مردم و دولت در این کشور مشکل ساز است.

محمد هاشم فصیحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به انتشار گزارش مجله آلمانی اشپیگل در مورد جاسوسی سازمان اطلاعات خارجی آلمان از خبرنگاران در افغانستان اظهار داشت: جاسوسی از پدیده های زشت و ناروا در دنیای معاصر است که به شکل بسیار گسترده هم وجود دارد و ایجاد مشکل می کند.

مجله آلمانی اشپیگل در گزارشی نوشت که سازمان اطلاعات خارجی آلمان مدت‌ها است که خبرنگاران افغان از جمله خبرنگاران "رویترز"، "بی‌بی‌سی"، "نیویورک‌تایمز" و سایر رسانه‌ها را هدف جاسوسی قرار می‌دهد.

فصیحی افزود: این پدیده امروز به حدی گسترده است که در بسیاری از کشورها، ادارات و بخصوص سفارتخانه های کشورها در دیگر کشورها تبدیل به مراکز جاسوسی شده است و بسیاری از کشورها که منافع خود را در داخل کشورهای دیگر جستجو می کنند با استفاده از ابزارهای مختلف در صدد آن هستند که اهداف غیر قانونی خود را با هر ابزاری و از جمله جاسوسی در داخل کشورهای دیگر جستجو کنند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به پیامدهای ناگوار این پدیده و جاسوسی از خبرنگاران عنوان کرد که اگر این روند ادامه پیدا کند با توجه به گستردگی رسانه های جمعی آسیب جدی به مساله آزادی بیان وارد می شود و ذهنیت مردم نسبت به رعایت مساله آزادی بیان منفی می شود.  

فصیحی اضافه کرد: این حرکت های منفور مشکلات زیادی را در جامعه ایجاد می کند و حتی این حرکت ها ممکن است در برخی موارد در آسیب های جدی، هدف قرار گرفتن و حتی قتل خبرنگاران در افغانستان دخیل باشد.

وی تصریح کرد: گاهی خبرنگاران مورد تهدید قرار می گیرند و حتی ممکن است سازمان های جاسوسی و اطلاعاتی اطلاعات مغرضانه و نادرستی را در اختیار جامعه قرار دهند.

 

کلیدواژه